onsdag 4 juni 2008

Runnit iväg

Oj vad tiden rann iväg utan jag fått något skrivit här. Det har både hunnit bli juni och jag har fått en ny bärbar dator. Den jag nu för första gången använder för just detta ändamål (bloggen alltså).. Nästan märkligt tyst från offeciellt HV-håll den senaste veckan. Destå intressantare rykten. Ledin, Louma, Thörnberg, Liv och Davidsson ryktas vilja lämna och Huselius ryktas på ingång. Ja.. Jag säger det igen: Silly season gör verkligen själ för namnet i år för oss HV-fans.

Det intressanta(ste) den senaste tiden har annars varit diskussionerna kring Färjestads Jonas Frögrens eventuella NHL-övergång. Eftersom han står under kontrakt med FBK och den numera inte finns något kontrakt med Svenska Hockeyförbundet och NHL kan inte NHL-klubbarna längre plocka spelare med gällande kontrakt för en (i sammanhanget) struntsumma. Därför kräver Loob och Färjestad 2 mille för att bryta gällande kontrakt med Frögren. Många, i synnerhet HV-fans menar att Färjestad gör fel eftersom det inte är någon mening att ha en grinig spelare i laget som på detta vis kanske blir 'nekad' en möjlighet till karriär i världens bästa hockeyliga. Sen menar kritikerna mot FBKs agerande att det kommer missgynna klubben eftersom detta skrämmer iväg talanger från klubben. Jag tycker som ni kanske redan förstått, tvärtom, att Loob gör rätt. Det daltas på tok för mycket med både NHL och elitseriespelare i den här frågan. Skriver man ett kontrakt är det kontraktet som gäller. Punkt! Varför är det annars för mening med att skriva några överhuvud? Sen kan man ju såklart tycka att exempelvis tre år, som många kontrakt numera sträcker sig, är en väldigt lång tid. Visst, ser man till sig själv skulle det vara svårt att binda upp sig för en arbetsgivare under så lång tid utan möjlighet till uppsägning. Men skulle arbetsgivaren i fråga pynta upp 7-8 miljoner som det kan handla om när det gäller elitseriespelare tror jag de flesta gladeligen skulle tacka ja. Jag har mycket svårt att se att det skulle vara synd om en spelare med ett sådant kontrakt, även om han nekas möjligheten att brytta kontraktet för NHL-spel.

När det gäller NHL-klubbarna borde de, om de verkligen menar allvar med att de vill ha en spelare. Lätt kunna betala de ynka miljonerna det handlar om för att bryta de flesta kontrakt. Ynka miljoner ja. Mindre än de betalar i månadslön till vissa spelare.. Jag hoppas verkligen HV agerar likadant när det gäller Thörnberg såvida Thörnberg har en s.k. NHL-klausul i sitt kontrakt. Då är det helt i sin ordning att han sticker över. Något jag förövrigt befarar att han i så fall kommer göra.

Detta blir mitt senaste bidrag till HV- och hockeysverige. Nu hoppas jag på lite mer konkret vad det gäller Silly season och HV. Just nu känns allt VÄLDIGT osäkert.

Just det.. En sak till: HV gick 2,5 miljoner plus den gångna säsongen. Ett 'miljonfiasko' enligt aftonbladet. 'Mja' säger jag.. Ber att få återkomma i ämnet..

Inga kommentarer: