måndag 6 april 2009

Ryggsäckhockey

Jag har undvikit att kommentera domarna under finalserien. Främst därför att jag tycker de dömer, relativt sett, betydligt bättre och rättvisare för båda lagen än en de miserabla insatser som vi HV-fans drabbats av tidigare i slutspelet. Men, jag är inte nöjd och tydligen finns det de som håller med mig som uppmärksammat detta. Alldeles på tok för mycket fasthållningar och hakningar, i synnerhet från Färjestads sida i förra matchen, även om HV i ärlighetens namn också gjort sig skyldiga till det samma vid några tillfällen. Det tråkiga och lite pinsamma för svensk hockey, eller kanske för hockey i allmänhet är att regelboken plötsligt ändras så fort matcherna börjar gälla lite. Plötsligt ska det tekniskt sämre laget ha en fördel av att kunna haka och hålla fast utan repressalier. Enda argument jag har hört för detta är att 'det ska vara så'. Hållbart? Nej. Men jag hoppas HV börjar haka och hålla fast minst lika mycket som Färjestad. Det är nog nödvändigt om vi ska ha en chans när det är 'finalregelboken' som gäller.

Sen har silly season för HV kommit igång i skuggan av finalserien. De hetaste namnen på ingång är Mikko Jokela och Per Ledin. Själv väntar jag dock med att fokusera på detta tills finalserien är över, det vill säga nästa vecka. Jag hoppas allafall att HV förlänger med Louma, Laine, Önerud, Ullström och Tedenby.

Inga kommentarer: