torsdag 21 april 2011

Vad händer??

Jag har de senaste veckorna haft gått mod och med tillförsikt sett fram emot nästa säsong. Jag antog i min naivitet att man lärt sig läxan från den nyss avslutade säsongen. Då både det gäller vilken typ av spelare man knyter till sig och hur man sen använder spelarmaterialet. Det var fram tills igår kväll då jag kommer hem och möts av beskedet att HV värvat Mats Trygg. Mats Trygg alltså. En kille som verkade vara på nedgång när han lämnade elitserien 2005. Killen som enligt Stillman är en "offensivt skicklig back" är samma person som hamnade på 68e plats i poängligan för backar, i tyska ligan. Samtidigt ryktas det att man är påväg att knyta till sig Emil Kåberg. Den stora frågan jag ställer mig är varför man gör sig av med Thorp och Önerud för att värva spelare påväg ner i karriären, utan anknytning till klubben? 


Än värre är det om det är som Jonas Lindberg på hvfantasten är inne på, nämligen att Trygg och tidigare klara Mattias Karlsson är ersättare till våra två toppbackar Hietanen och Puistola (som antagligen lämnar). Jonas menar att det handlar om att det är nya tider nu. Så fort någon spelare i Elitserien blir någorlunda bra kommer denna förvsinna till KHL. Jag är nästa övertygad att detta inte är förklaringen till värvningen av Mats Trygg. För vore det så illa skulle vi i så fall se 90% av elitseriespelarna i KHL inom några år. Nu spelar uppskattningsvis ca 20-30 svenskar i KHL. Nej, med en av de största spelarbudgetarna i elitserien (som enligt klubbledningen inte skulle bantas i år) MÅSTE det finnas utrymme att knyta till sig betydligt bättre spelare  än Mats Trygg som ersättare till exempelvis Hietanen. Att påstå något annat är inte rimligt. Så mycket kan inte ha hänt på några månader. Då elitserien i allmänhet och topplag som HV framför allt ändå till viss del kunde värva spelare som är på gränsen till NHL, trots KHL.


Men med det sagt är HVs värvning av Trygg ändå oroande, eller kanske mest konstig. För ville man ha en utfyllnadsspelare så finns det ju mängder av andra alternativ med samma kapacitet med betydligt större utvecklingspotential. Att HV i stället vill satsa på att få in rutin i laget. Men då värvar man väl en rutinerad back för att leda laget? Typ Petrasek, Åkerman eller varför inte Niskala som det ryktats om. 


Till sist vill jag understryka att jag önskar Mats varmt varmt välkommen till HV71 och önskar han såklart all lycka både på och utanför isen. Ingen blir gladare än jag om jag har fel och han gör succé. Känns som jag gnäller betydligt mer ikväll än jag brukar. Men jag tycker HVs värvningsstrategi har gått lite över styr senaste året. Mycket ungt, hungrigt och även säkerligen billigt relativt vad man får i spelkvalitet mot gammalt, trött och säkerligen betydligt dyrare.

Inga kommentarer: