tisdag 8 november 2011

Nja

Så har några dagar, nästan en vecka förflutit utan att jag några inlägg. Hög tid för att bjuda mina kära läsare på ett med andra ord. HV har också spelat två matcher sen sist (Senaste matchen jag sammanfattade mina tankar kring var mot Växjö borta på hvbloggen)..

I lördags tog HV emot Brynäs i Kinnarps arena. Brynäs blev det lag som bröt HVs svit på åtta segrar och även det enda lag i serien som HV ännu inte vunnit mot. Jag är också imponerad av det jag sett av Brynäs hittills. Hög forechecking och snabba omställningar. Inte helt olikt HVs spel. Inte alls det Brynäs jag lärt mig känna genom åren där det mest handlat om att tråka ut motståndarna.

HV då? Jodå. Grova markeringsmissar och några dumma beslut i första perioden gjorde att HV satte sig i ett 0-3 underläge. Förutom detta skötte sig HV bra och var i vanlig ordning nära att vinna. Men, den här gången hade inte HV det rätta flytet. Tre ribbträffar exempelvis skvallrar om detta. Brynäs kunde istället hålla undan och vinna med 4-3.

Men HV har kanske redan börjat bygga på en ny svit. Igår borta mot AIK blev det nämligen seger. Den här match var däremot HV, trots att det blev 3p, inte alls speciellt bra. Om man ändå ska börja med att lyfta fram något bra från matchen är det avsluten. Väldigt tydligt att man läst av AIKs landslagsmålvakt Viktor Fasth och därför sett till att avsluta med skott högt upp i målramen. Något man verkligen lyckades med. Alla fyra målen HV gjorde placerades här. Lika utstuderat som det kändes när man hela tiden försökte sätta puckarna i höjd med under plockhandssidan på Andersen i senaste segern mot Frölunda. Men som sagt, i övrigt var det inte mycket som var bra. Tredje perioden, där HV kom undan med blotta förskäckelsen var man rent sagt bedrövliga. Slarv, passningar, tvåa i närkamper och allmänt lojt hos vad det såg ut som, samtliga HV-spelare.

Man kan sammanfatta HVs senaste insatser med ett "nja". Det har stundtals börjat se lite ofokuserat ut. Min känsla är att detta inte beror så mycket på fysisk trötthet utan snarare mental sådan. Ett uppehåll som det som nu väntar pga Karjala Cup känns därför mycket välkommet. Nästa match för HV är borta mot Modo torsdag nästa vecka. Jag hoppas HV inte gör som de brukar senaste åren efter uppehållen, det vill säga gör en plattmatch och förlorar första matchen. Istället vill jag se ett heltaggat HV som går för fullt för att börja bygga på en ny vinstsvit.

Tommy Kristiansen blir kvar i HV åtminstone fram till och med nästa säsong. Känns spontat som en bra värvning. En kille med potential i rätt ålder (22 år). Ändå ingen supertalang vilket innebär att risken (om man ser det ur HV-ögon) att han sticker över till nordamerika är liten.

Inga kommentarer: