måndag 11 mars 2013

Så går slutspelet

Så är det dags att säga några ord om det som börjar imorgon, säsongens höjdpunkt, Slutspelet. Vi börjar med kvartsfinalserierna lite mer ingående och sen lite kort och lite vildare spekulerande kring Semi och Final. Generellt tror jag det blir betydligt tuffare i slutspelet för topplagen en många tror. Den stora anledningen till det att samtliga slutspelslag, utom möjligtvis Brynäs har i princip varit klara för slutspel sen julas. Det gör att man kanske när man redan då låg 20 poäng efter toppen och 20 poäng före lagen under slutspelsstrecket (om jag tillåter mig överdriva lite) inte satsar fullt ut på att varje match från då fram till förra veckan. Istället har man prioriterat att förbereda sig för det kommande slutspelet och inte chansat med småskadade spelare exempelvis.

Skellefteå-Brynäs
Kan på förhand se ut som en serie som bara kan sluta på ett sätt, det vill säga att Skellfteå ror hem denna relativt enkelt. Jag är av en annan uppfattning. Svenska mästarna, som ju Brynäs trots allt är, har de sista matcherna lyckats hitta tillbaka och faktiskt tog faktiskt bara tre poäng mindre än Skellefteå de fem sista omgångarna av grundserien. Den veckas vila som man också fått lär också vara en större fördel för Brynäs än för Skellefteå då man fått gå på färre folk på grund av skador. Sen har vi ju det där med underskattning. Gäller att Skellefteå verkligen är beredd och tar denna uppgift på största allvar. Annars kan skrällen vara ett faktum. Om jag ändå måste ta ett lag till semi härifrån blir det Skellefteå, mest tack vare hemmafavör och en bredare offensiv.
4-3 till Skellefteå.

Färjestad-Modo
Här hänvisar jag till ett mer ingående inlägg med mina tankar på systerbloggen hvbloggen.se.
4-3 till Modo

Luleå-Frölunda
Även här hänvisar jag till hvbloggen och detta inlägg författad av undertecknad.
4-3 till Luleå

HV71-Linköping
Den intressantaste kvartsfinalen såklart. Självklart för mig men även för neutrala inbillar jag mig. Men, tyvärr för mina och alla HV-supportrar än vill det blir detta ingen rolig historia för oss. Jag har nästan alltid varit optimistisk när det gäller HV men den här gången är jag inte det. Under säsongen, eller åtminstone sen man tappade storformen någon gång i november har jag velat fram och tillbaka om verkligen HV är en guldkandidat man vill vara. På ett sätt tror jag fortfarande man är det, för högstanivån som vi sett ett par gånger denna säsonger, är mycket hög om inte den högsta. Man kan ju lätt om man är lite optimistisk lagd resonera att detta är den nivå man också kommer ha i slutspelet. Det hoppas jag också, av hela mitt hjärta. Mellan dessa toppinsatser som enligt mitt tycke kommit allt för sällan har det varit halvdra insatser. Helt i sin ordning. Man kan inte över 55 omgångar spela på topp konstant. Även några mindre bra insatser får man acceptera och till och med en och annan riktigt usel insats. Helt i sin ordning. MEN att göra som man gjorde mot Växjö borta med tre omgångar kvar är allt annat än OK och indikerar att något absolut inte står rätt till. Inför denna man står inför möjligheten att säkra andraplatsen 'bara' och möter ett bottenlag. Ett läge som borde vara både inspirerande och taggande. Då står man istället för den kanske sämsta insatsen på fem-tio år. Jag överdriver inte.

Jag hoppas för allt i världen att jag drar för stora växlar av den här matchen och det tror jag många också tycker. Men jag kan inte hjälpa att jag tolkar detta som att man inte har den där gnistan och förmågan att när det gäller som mest, som det om två dagar kommer göra, plocka fram den där höga högstanivån som en kanin från en trollkarls hatt. HVs kontra Linköpings styrkor och svagheter sinsemellan tycker jag vi kan lämna därhän. Spelar HV som inte på högsta nivå eller åtminstone nära denna kommer man inte ha en chans mot Linköping. Det är sanningen. Det hela kan alltså reduceras till en viktig fråga: Har HV förmågan att rivstarta och köra på alla cylindrar när det hela börjar om sådär 45 timmar? Jag tvivlar starkt på det. Det gör jag delvis på grund av det som hände borta mot Växjö men också självklart på grund av de långa perioderna mellan de riktigt bra insatserna de senaste fyra månadarna. Sen känns ju mönstret igen från de senaste säsongerna, det vill säga en stark höst, en lång vinter-formsvacka där man sen aldrig riktigt kommer tillbaka till nivån man hade under hösten, följt av ett slutspel där man inte räcker till trots hemmafavör och favoritskap.
4-1 till Linköping

Efter detta är slutspelet tämligen ointressant för oss inbitna HV-fans men jag vill ändå ge mitt tips på hur det hela slutar.

Semi
Skellefteå-Modo
En tuff västernorrländsk holmgång med mycket känslor. Kan nog vara något även för den neutrala att kika på. Skellefteå vinner, återigen på grund av bredden man har med fyra producerande enheter.
4-3 till Skellefteå

Luleå-Linköping
Stärkta av det man åstadkom mot HV kommer Linköping sväva på moln och relativt enkelt om än inte utan motstånd, avfärda Luleå. Söderberg fortsätter levererar och Engstrand blir slutspelets målvakt.
4-2 till Linköping

Final
Skellefteå-Linköping
Skellefteå får det ganska tufft men har nu ändå gett sig fan på att inte förlora ytterligare en final. Man höjer sig en nivå till och plockar hem sin första buckla på över 30 år. Linköping får ytterligare ett silver till samlingen.
4-2 till Skellefteå

Inga kommentarer: