lördag 9 februari 2008

Come back & återbud

Som ni märkt har det varit frånvaro av nya inlägg här på ett tag. Det beror inte bara på att det är landslagsuppehåll för elitserien. Främst beror det på att jag har var sjukt. Hög feber, sprängade huvudvärk, halsont, ja allt. Fruktansvärt jobbigt. Sånt man knappt önskar sin värsta fiende. Nu börjar jag allafall återfå lite krafter, tillräckligt för att mäkta med ett nytt inlägg..

Även om det som sagt varit landslagsuppehåll finns det en del att rapportera sen sist. Vi kan börja med det viktigaste och också tråkigaste: LG Hockey Games. Har inte varit någon rolig historia för varken Tre Kronor som lag eller för någon HV-spelare individuellt hittills. Ingen har stuckit ut positivt. I den mån någon stuckit ut så var det Liv i Slovakien-matchen (som vi för enklelhetens skull räknar hit) där han inte hade en lyckad dag och borde tagit ett par av målen. Hoppas Stefan får stå i eftermiddag mot Tjeckien och tar revanch genom att spela på den höga nivå han kan göra. För då är han en av Sveriges bästa. Två som helt säkert inte kommer finnas med i eftermiddag är dock Thörnberg och Davidsson som lämnar turneringen på grund av skador. Märkligt är ordet! Jag skrev tidigare att jag inte hade något emot att HV-spelarna representerar landslaget i Euro Hockey Tour-turneringarna, OM DE KÄNNER SIG HUNDRA. Jag antar att skadorna i fråga inte är nya utan funnits där redan innan turneringen. Är så fallet, tycker jag det anmärkningsvärt att dessa herrar över huvudtaget åkte. De borde istället, självklart stannat hemma och rehabiliterat skadorna för att vara så fräscha till slutspelet. Nu rör det sig säkert inte om allvarliga skador utan snarare var avhoppen rena försiktighetsåtgärder. Men varför chansa från början så pass nära slutspel?

Liksom jag borde HV-ledningen inse att seriesegern i princip är klar nu. Prio ett bör därför inte vara att vinna de elva återstående matcherna. Prio ett bör istället vara att få Thörnberg, Davidsson, Voutilainen och eventuellt andra spelare med småskavanker att vara så fräscha som möjligt inför slutspelet. Låt dom stå över matcher om så krävs. HV har många bra juniorer som kan täcka upp istället.

Och så lite annat:

Det är nog mycket tveksamt om vi får se Åkerman i HV-dressen nästa säsong. Familjen kvar i Skellefteå så en come back i SAIK är nog ingen omöjlighet. Sen har han nu även fått anbud från ryska ligan som han inte verkar helt främmande inför. Bud HV knappast kan matcha.

Nytt intressant repotage från HVTV om veckan som gått med a-lagets träning. Här får man också se Pelle G posera i den nya futuristiska hjälmmodellen som HV ska använda i slutspelet.

För er som missade senaste hockeykväll kan jag rekommendera Jämtins oväntade inhopp [Länk], ca 26 min in i programmet. Lite småroligt.

Inga kommentarer: