måndag 28 februari 2011

Davidsson tillbaks

Efter sju veckors skadefrånvaro är äntligen Mr.HV, kapten Davidsson tillbaks. Han gör come back imorgon borta mot Timrå, vilket verkligen känns som i grevens tid. HVs spel har inte gått att känna igen de senaste matcherna. Nu tror jag inte allt kommer att vändas på en femöring och se fantastiskt ut bara för att Johan är tillbaka, hur bra han än är och vilka ledaregenskaper han än besitter. Men en spelare och en ledargestalt som Davidsson är mer än välkommen i detta läge. 


Sen kan jag inte riktigt släppa förra matchen. Den borta mot Färjestad alltså. Efter förlustmatchen gjorde jag ett gästinhopp som matchskribent på HVbloggen. Besvikelsen då var stor efter den bortslarvade matchen. Men det jag skriver där är inga överdrifter i sak. Men i själva tonen i inlägget lyser min besvikelse igenom. För nattsvart är det inte. För bara några veckor sen visade HV upp ett disciplinerat försvarsspel, med snabba omställningar och grym effektivitet. Ta exempelvis det här inlägget från den 25e januari där jag sammanfattar bortasegern mot Linköping. Helt andra tongångar då och ett helt annat HV man såg då. Detta efter en riktigt dålig insats matchen innan, borta mot AIK. Det kan vända fort. Mycket verkar handla om lagets inställning inför matchen. Mycket tyder på det om man ser tillbaks hur HVs formkurva sett ut denna säsong. Det har sagts förut och tål att upprepas: HVs värsta motståndare i år är de själva. Med detta skrivet vill jag inte förringa HVs dåliga spel senaste tiden. Men, jag tror vändningen inte behöver ligga så långt bort som att sparka backuppsättningen och Janne på en gång för att få in HV på det vinnande spåret igen. Ett uns smartness kan kanske vara en bra början.. och en kapten på isen också. 


Man märker annars hur fler och fler röster höjs för Jannes avsked. Från början köpte jag inte alls deras argument om att han inte gav unga spelare chansen och coachade dåligt. Men, efter det jag sett senaste matcherna börjar jag ändå undra vad som rör sig i huvudet på Janne? I ett skadedrabbat lag låter man två lovande spelare få minimalt med istid samtidigt som man går ut och gnäller på att man få slita på få spelare pga skador. Bama sammanfattar detta väldigt bra här i sitt inlägg efter matchen i lördags. Vad är det HVs ledarstab ser som vi, alla HV-supportrar, inte ser undrar man? 

Inga kommentarer: