måndag 1 april 2013

SM-GULD! (och en del omsammanhängande gnäll)

Vi HV-supportar har haft svårt att den senaste tiden finna något att glädja sig åt. Det ändrades idag när HVs J20-lag såg till plocka hem SM-guldet mot Modo. Detta var lagets andra raka SM-final och man har alltid, precis som A-laget trots allt har, framskjutna placeringar i J20-serierna och slutspelen, år efter år. Tyvärr har jag inte haft tiden, eller ja, inte känt att jag haft möjlighet att prioritera att följa detta lag utan kan bara genom vad andra skriver om och med tanke på resultaten imponeras och glädjas av att det i högsta grad finns en framtid för HV.

Om jag ändå, med risken att vara ute och simma i den lite djupa delen av Vättern, tar mig friheten att jämföra J20 och A-laget. Att det tidigare är bäst när det gäller till skillnad från det senaste kan nog alla hålla med om. Frågan är varför? Jag ser inget annat svar än att man har fel karaktär i laget. Det är vad jag resonerat mig fram till under den dryga vecka som gått sen debaclet mot LHC. Man ska inte haka upp sig allt för mycket på att man saknar kompetens i laget som snabbare backar eller en 'polis' exempelvis. Naturligtvis innebär inte det att jag skulle säga nej till spelare med spetsegenskaper som Tollefsen, Chris Lee, Holloway eller Ward besitter. Men huvudskälet till att HV misslyckades igen tror jag inte har med frånvaron av dessa spelare att göra. Snarare handlar det om att man misslyckats med att bygga ett lag där varje enskild spelare älskar att vinna för HV och fullhjärtat inrättar sig efter den spelidé som man har. Här måste jag med lite perspektiv flika in en halv pudel när det gäller min kritik av Dahlén och co. Man har brustit i vissa avseende, det tror jag alla håller med om. Spelet i powerplay för att ta något. Men att kritisera tränarstaben för att inte ha en spelidé var orättvist (vilket jag ventilerat i besvikelsen efter kvartsfinalserien). HV har en tydlig idé i om hur man vill spela hockey. En idé som blivit en slags religion som har gällt oavsett vem som stått i båset. Det handlar om fart, intensitet och offensivt. Dvs föra matcher och stressa motståndarna till misstag när de har puck, snabba omställningar och aggressivt försvarsspel (priset man får betala att det blir lite väl stora ytor för motståndarna om de lyckas avvärja denna press).

Man har som sagt, man inte lyckats bygga ett lag som följer denna idé till fullo. Istället har det allt för ofta sett ut som att när det går emot är det många som faller ifrån, snarare än att man som grupp knyter näven och ger sig fan på att vända på skutan. Detta är till följd av att man gått ifrån att värva rekrytera långsiktigt utan istället satsat på kortsiktiga 'säkra' och dyra kort. 'Kort' som kommit till HV och i mångt och mycket vad det känns som som 'spelat av' ett par månader upp till en säsong i HV halvvägs i tankarna redan i någon annan klubb nästa säsong.

Det ovan nämnda i kombination med en del otur avgörande lägen matcher i senaste slutspelen (och i slutskedet av grundserien) där man fått mål, utvisningar och annat skit emot sig som varit avgörande för HVs motgångar (åtminstone de senaste två slutspelem). I år hade man dessutom extrem otur att de två bästa backarna som jag ser det skadade (Fantenberg och Willamsson) tillsammans med Mattias Karlsson (som också var småskadad i slutspelet).

Skador och vindögda domare kan man inte göra så värst mycket åt. Men att komma på rätt spår när det gäller vilka spelare man bygger sitt lag med bör vara prio ett nu för Stillman och övriga i klubbledningen. Det är inte utan att man blir djupt oroad hur illa det rimmar med att man inte verkar ge ett HV-hjärta (som visserligen inte hade sin bästa säsong av fullt förklarliga skäl) som Sundh nytt kontrakt. Är detta en del av strategin? Finns det dolda fakta som vi utomstående inte känner till? Vem ska han i så fall ersättas med? Svaret på de frågorna, OM nu Sundh försvinner kan vara viktiga pusselbitar när det gäller att förutse vart HV-ledningen är på väg (mitt förtroende för klubbledningen får avhandlas i ett separat inlägg). Nu menar jag inte att 'HV-hjärta' är den enda egenskapen man ska ha som basis när man rekryterar. Men åtminstone att man gör en lite mer djupgående undersökning om varför man vill spela med HV och framför allt hur mycket skit man är beredd att äta för för att LAGET HV ska vinna.

Till sist (för att av avlsuta lite mindre gnälligt): Grattis alla som varit inblandade i juniorverksameten i HV! Ett fantastiskt bra jobb som nu för krönas med ytterligare ett guld.

3 kommentarer:

Anonym sa...

The godfathers, party leader and celebrities used to
have limousines. Keep in mind that most Denver limousine
services will probably require a minimum of the number of hours that the limo has to be rented
for. The terms of the settlement will remain between the
two parties.

Here is my page; denver airport taxi

Anonym sa...

Hello There. I found your blog using msn. This is an extremely well
written article. I'll be sure to bookmark it and return to read more of your useful information. Thanks for the post. I will definitely comeback.

Look into my site ... location voiture longue duree

Adam K sa...

Hej...kan meddela att Offensiv Hockey 3.0 är borttagen
Mvh
Adam K