måndag 30 juni 2008

De sista skälvande minuterna

Jag upptäckte till min förskräckelse att jag endast hade tre skrivna inlägg under juni månad. Därför tänkte jag ägna de sista minuterna av denna månad åt ett fjärde..

Anledningen till de få inläggen är såklart att det inte händer mycket på HV-fronten under denna månad. Laget sysslar mest med individuell träning och till viss del ihop och då handlar det mest om fys- och konditionsträning. Se mer om detta på HVTV här (se filmen 'friidrott på försäsongen'). När det gäller nyförvärv brukar juni vanligtvis vara en ganska intressant månad. Men i år har det inte hänt ett skit.. Med ett undantag som jag undanhållit er läsare (men jag antar att ni skaffat er den informationen från annat håll vid det här laget): Kim Staal är klar som ersättar för Ledin/Jämtin. Bra värvning säger jag! Spelar han som han gjorde i SM-finalserien i våras och som han brukar när jag ser han kommer han definitivt inte göra någon besviken. Han kanske inte lika spektakulär som varken Ledin eller Jämtin. DÄR har vi väl hans största svaghet jämfört med dessa herrar. Något man inte ska undersaktta i och för sig. Mer rubriker och skriverier gör att HV märks mer i mediebruset vilket i sin tur ökar värdet på HV71 som varumärke osv osv.. Men kort sagt: Kim Staal är ett bra nyförvärv som spelmässigt antagligen kommer ersätta ett av 'svinen', minst.

Annars har den intressantaste debatten denna månad i hockeyvärlden varit den om ryska KHLs plötsliga uppdykande som stormakt i världshockey. Ja så till den milda grad att de utmanar självaste NHL. Bra tycker jag även det innebär att vi på kort sikt får se att elitserien blir fattigare på stjärnor. NHL har varit allt för dominant och i alldeles för stor utsträckning själva fått diktera villkoren och det har bara varit för övriga hockeyvärlden att rätta sig. I och med KHL måste NHL ändra tonen och bli ödjmukare. Vem vet? Kanske till och med även tänka sig att samarbeta med övriga hockeyvärlden. Monopolsituationer är aldrig bra och det är ju lätt att dra paralleller mellan det här och den nya situationen politiskt hemländerna för dessa ligor emellan.

Det var lite om mycket.. Återkommer med hyfsat jämna mellanrum under sommarn. Räknar väl med att inläggen blir allt mer frekventa frammåt augusti då isträning och Nordic Trophy börjar. Tills dess: En härlig sommar till alla!

Inga kommentarer: