torsdag 12 juni 2008

Ledin till NHL

Andra tunga namnet att lämna HV sen SM-guldet blev idag officiellt: Ledin som lämnar HV för NHL. Lite mindre väntat än det första som ju var Åkerman (även om jag redan saknar Ward nästan lika mycket). Tydligen hade Ledin en NHL-klausul i sitt kontrakt och detta innebär att han kan lämna HV utan att klubben får ett öre för det. Märkligt att man skriver sådana kontrakt! Två till som också ryktas lämna är Thörnberg och Liv. Skulle även detta visa sig bli verklighet så ser det inte alls speciellt roligt ut för oss HV-fans inför nästa säsong. Inte för att jag vill måla fan på väggen..

Om vi ändå tänker lite mer positivt och utgår ifrån att Liv och Thörnberg blir kvar. De har enligt uppgift inte har någon idiotisk klausul i sina kontrakt liknande den Ledin hade. Därför kan man nog ändå utgå från att de blir kvar. Man kan ju allafall hoppas att inte HV lägger sig platt när det ändå handlar om nyckelspelare (motivering till denna åsikt i mitt förra inlägg). I så fall måste HV ändå värva minst två spelare, en back och en forward av hög elitserieklass för att få liknande bredd som förra året. Juniorerna är för osäkra kort som dessutom hade lika mycket tillgång till förra året, alltså inga riktiga nyförvärv. Detta blir en nog så svår uppgift med tanke på hur det verkar vara på spelarmarknaden där inte bara NHL utan i år även ryska KHL dammsuger marknaden. Sen var det ju från början tal om att HV skulle bredda truppen med tanke på Champions League nästa säsong. Verkar minst sagt orealistiskt. Jag tror HV får vara mer än nöjda om de får behålla nuvarande trupp kryddat med en hyfsad back och en lika hyfsad forward till nästa säsong.

Kanske är jag negativ men jag tror att jag ändå mest är realist. Visst kommer HV ha ett bra lag som alla gånger kommer vara med och slåss i toppen i elitserien även nästa säsong. Men lika överlägsna som förra säsongen ser vi inte ut att bli.. Tyvärr.

Ytterligare Silly season-notiser sen sist: Fredriksson till nordamerika och rookie camp och guldskytten Eric Johansson till Leksand.

2 kommentarer:

josephzohn sa...

Dessutom skriver "det rosa" att Jämtin är klar för NHL.
Sa du tungt eller ??

josephzohn sa...

.. det sa jag :-/