torsdag 23 december 2010

Förbannat trött

Trist att behöva börja med att skriva om detta efter en kortare bloggpaus (som grundar sig i att jag haft fullt upp och inte tid eller ork att skriva). Det handlar såklart om idioterna, småglinen (som det ofta handlar om) eller packet om ni så vill, som åter igen förstör för idrottsverige som ikväll i Globen. Dessutom förstör de bilden av min vackra hemstad Stockholm, fullt av trevliga människor i övrigt. Händelser som de ikväll är tillräckliga för att önska att minst ett Stockholmslag snabbast kvickt åker ner i allsvenskan igen. Exakt ett blir nog bäst vid närmre eftertanke.. Frågan är när man idrottsverige i allmänhet och stockholmsklubbarna i synnerhet ska våga säga ifrån mot dessa drägg? Det enda vägen som jag ser det, förutom lagändringar etcetera á la England, är hårda straff för klubbarna för händelser som denna. I övrigt har jag ganska liberal syn på när det gäller firmakulturen. Vill de mötas på ett säkert ställe och slåss inom vissa gränser så ser jag inga större moraliska hinder för det (även om det såklart finns aspekter att diskutera i detta också). Men när det handlar om, som i Globen ikväll, när 'tredje man' drabbas blir, igen, blir man just förbannat trött. Nej, hårda straff för klubbarna, minst en match inför tomma läktare borde vara påföljden när sådant som ikväll händer. Samtidigt straffas ju klubbarna ändå. Det är nog många föräldrar som tänker en extra gång innan de tar med sina barn till Globen eller Hovet i fortsättningen..


En roligare nyhet är att HV tillsammans med allsvenska klubben Växjö Lakers ansöker om J20-VM 2014. Skulle säkerligen bli ett lyft för hockeyn i småland om så blev fallet. Finns det någon ny Davidsson i HV-leden i åldersgruppen 94-96:or som kan få äran att lyfta VM-bucklan tro?


I nästa inlägg hoppas jag det blir mer hockey och HV och mindre testostronstinna idioter som säger sig supporta AIK/Djurgården/valfri stockholmsklubb.

Inga kommentarer: