onsdag 10 augusti 2011

Sommaren slut

Känslan hos mig de senaste dagarna har varit att sommaren är över. Kanske därför jag börjar tänka allt mer på stackars försakade blogg. Tre månader sen senaste inlägget nu. Så lång paus har det inte varit i Alltidhvs fyraåriga historia. Precis som för min kära bloggkollega Z på hvbloggen.se är tidsbrist kombinerat med lite omotivation en del av förklaringen till detta. Men nu, så här mindre än ett dygn innan första träningsmatch, borta mot Sparta Prag i European Trophy är det hög tid att printa ner lite hockeytankar..


Den lite dystra inställning man fick till HVs framtid efter debacklet i slutspelet i våras finns till viss del kvar. Många tunga namn som har försvunnit och nya för mig och antagligen de flesta andra HV-fans, okända har tillkommit. Ny tränare med ny filosofi. Är det neandertalarhockey med dump and chase som gäller nu i och med att Dahlén tar över som tränare? Varför, varför göra sig av med fysik och HV-hjärta i form av Torp och Önerud och ersätta de med "legoknektar" när det är uttalat från HV-håll att det det egenskaperna man söker? Som synes skiljer sig inte mina frågor nämnvärt från förra inlägget, tre månader tillbaka i tiden. Men imorgon kanske man äntligen få, om inte fullständiga svar, så åtminstone en fingervisning om på vad svaren på dessa frågor kommer bli i slutänden. 

Mina funderingar kring HV må vara lika de jag haft sen maj men en sak skiljer verkligen från då och nu: Suget efter hockey är i vanlig ordning här. Som alltid den här tiden på året. Varesig man vill eller inte..  

5 kommentarer:

Ronny sa...

Med takne på ditt förra inlägg (nedan) så kan man ju undra varför vi tar strid om en medioker legoknekt som Patrik Carlsson när det ju finns så mycket mer spets att tillgå ...?

"Pär Arlbrandt
Riku Hahl
Gabriel Karlsson
Oscar Möller
Linus Klasen
Sist på listan hittar vi FBKs Dick Axelsson som nu med 99% säkerhet kan avfärdas. Denna lista innehåller alltså spelare är de spelare som 'vi' känner till HV varit intresserade av. Säkerligen har Stillman varit och rykt i fler spelare än så."

Adam K sa...

1: Okända namn?
Ja tycker inte varken Joensuu, Krog eller WELCH är okända.

2. Som jag förstått det så ville HV har arbetande spelare iår vilket vi bevisligen inte hade i fjol. Önerud och Torp må vara egna produkter men hade den arbetskapacitet som HV strävade efter? Svaret är på min egna fråga nej. Vad HV tycker vet jag inte.
Joenssu tar ju Önerud alla dar i veckan i både yngd och spets. Welch tar ju torps ganska enkelt också=) i tyngd och större arbetskapacitet sen tror jag ej Welch går bort sig bakom egna buren som Torp/Björk gjorde...

Ronny:
Jag håller med dig till fullo, men antar det är dne småländska snålheten som sitter i själen. Om man gjort ett misstag,insett detta så nog ska vi inte betala nåt av det heller!

Adam K sa...

Ok kanske taskig jämförelse mellan Torp/Welch, kanske mer rättvisare med hietanen/Welch och jag tor Welch är ätt typ istälet för en loj Hietanen

Man kan säga enkelt att ifjol hade HV ett finesslag, iår är laget mer beslutsam.

Nidek sa...

Kul med lite respons!
Ronny: Jag vet inte hur mycket energi HV lägger ner på Carlsson-affären. Vet inte heller riktigt bakgrunden. Visst HV från början att han stod under kontrakt eller blev de förda bakom ljuset? Vill nog ha mer fakta på bordet innan jag tycker till mer om det.

Adam K: "Okända" kanske var fel valt ord, men osäkra kort tycker jag ändå de är. Men det finns såklart de med mer brett hockey-knunnade som vet mer om dessa spelare och deras karriär, formkurvor ect.

Sen tror jag mycket väl du kan ha rätt i att Welch kommer göra mer nytta för HV än Hieatanen gjorde.

Adam K sa...

Nidek;
Angånde kunskap och bredd så finns det dom som är mycket värre än mig: Det positiva Nidek är att vi som är lite mer "mänskligare" har nått att sträva mot, att bli bättre medan "mastern är just mastern och kan ej utvecklas.
Nåväl, en dag kanske du är förbi även mig.