måndag 24 september 2007

Etta

Visst kan det bero på lite hemmablindhet att jag placerar HV71 etta men jag tror inte det. Jag tycker nämligen jag har goda skäl till det.

HV har tillhört toppen i elitserien under flera års tid (förutom en dipp lock out-säsongen 04/05) och har under denna tid alltid ställt upp med starka trupper. Men frågan är om inte denna upplaga är den starkaste någonsin? Hela tretton (13!) spelara med a-landslagsmeriter och av dessa åtta med VM-meriter talar sitt tydliga språk*. I målet Liv med en Andreas Andersson som förra året gjorde bra ifrån sig i Rögle som backup. Bland backarna finns Åkerman, Louma, Petrasek, Puistola och ett gäng andra klassspelare. Bland forwards, som jag tycker är lagets starkaste del, finns Hridina, Törnberg, Jämtin, Ledin, Pettersson och Melin. Alla med hyfsat färska A-landslagsmeriter. Dessutom har vi framför allt poängliga-vinnaren i VM 07, Mr HV, lagkaptenen Johan Davidsson.

Mr HV

Det är dock inte den på pappret ytterst starka truppen som gör att jag placerar HV etta. Det gör jag utifrån en känsla. En känsla av att det råder såväl optimism som koncentration som revanschlusta i laget. Spelarna tror på sin och lagets förmåga. Men de vet ändå vad som krävs i form av hårt arbete, fokusering på rätt uppgift och ibland mer än så. Revanchlustan bör också vara stor. Nyförvärven Liv och Melin har ett misslyckat år på andra sidan Atlanten bakom sig. Dessutom var dessa spelare med om den snöpliga, mardrömslika sista minuten mot Färjestad i slutspelet o6. Många i laget har dessutom fått spä på denna besvikelse med ytterligare en tung semifinalförlust från slutspelet 07. Tändvästkan borde alltså med all säkerhet finnas där. Kenta Johansson som ny coach känns dessutom helt rätt med tanke på de spelare HV förfogar över. Optimistisk, fartfylld hockey med raka linjer är precis det spelet de ska spela i vinter och det spel jag tror Kenta propagerar för.

Men självklart finns det frågetecken även i HV. Ett av dem skrev jag om här och gäller HVs backar och de skadebekymmer de har här, även om värvningen av Niskanen åtminstone till viss del löste detta. Liv må vara en stor profil, otroligt skön kille och i sina bästa stunder en outstanding målvakt. Men hur är det med jämnheten hos han? Förhoppningsvis är han som han själv uppger i intevjuer, mognare, mer följsam och rörligare i sitt spel nu efter sitt år i nordamerika. Med en sådan Liv och inte allt för mycket jävla skador i slutspelet** tror jag det blir ytterst svårt att hindra Jönköpings stolthet att plocka hem guldet om cirka ett halvår.

Den slutgiltiga tabellen blir alltså som följer nedan. Glöm inte var ni läste det först:
1. HV71
2. Modo
3. Frölunda
4. Linköping
5. Färjestad
6. Mora
7. Brynäs
8. Timrå
---------
9. Skellefteå
10. Djurgärden
---------
11. Luleå
12. Södertälje

* Källa: http://www.eliteprospects.com/ **Hv hade om jag inte minns fel, skador på sex av åtta backar slutspelet 06.

Inga kommentarer: