lördag 22 december 2007

Julvila med bra känsla

Det känns bra att börja julfirandet med i år. Åtminstone är det inget hockeymässigt som ligger i bakhuvudet och gnager som kanske tar koncentrationen från julmaten, Kalle-Anka, julmässan eller någon annan viktig jultradition.

För det första vann ju HV sista matchen innnan juluppehållet. Anledningen till att det inte blivit något tidigare referat om den matchen här beror på att jag inte såg den. Eller inte tillräckligt mycket av den. Endast sista fem minuterna hann jag med. Men vad jag har förstått utifrån de referat jag läst om matchen var det lite bättre koncentration i spelet den här gången jämfört med de senaste matcherna.

Ett till glädjeämne att ta med sig in i julen: Puistola och Voutilainen förlängde sina kontrakt. Voutilainen för två år och Puistola för tre. Att två finska landslagsspelare som varit framgångsrika i HV förlänger är naturligtvis inte dumt. Börjar redan se riktigt bra ut inför nästa säsong. Såhär ser laget till nästa säsong ut såhär långt (med reservation för NHL-flyttar):

Målvakter:
Liv
Andersson

Backar:
Puistola
Petrasek

Louma
Grillfors

Torp
Halvardsson(???)

Forwards:
Thörnberg
Davidsson
Voutilainen

Jämtin
Hrdina
Ledin

J.Johansson
Falk
Melin

Samtliga spelare så när som på Åkerman i de framgångsrika två första femmorna klara för även för nästa säsong. Ser med andra ord ut att kunna bli en bra säsong även* nästa säsong.

Vad gäller ersättare till Pettersson som jag tidigare skrev om kan man nu stryka två namn: Ahlbrandt drog till Österrike och Viuhkola tillbaks till Kärpät. Pastorn får enligt uppgifter allt mer speltid i Tampa och känns därför också mindre trolig som nyförvärv till våren. Men vi får väl se vad som händer. Nått namn dyker nog upp inom en relativt snar framtid.. Det känner jag mig rätt säker på.

Till sist önskar jag alla en riktigt god jul!

*)om vi utgår ifrån att andra halvan av denna säsong blir lika rolig som den första.

Inga kommentarer: