onsdag 14 september 2011

Tippandet fortsätter

Tippandet från igår fortsätter. Ikväll med vad jag tror blir mellanskiktet av elitserien säsongen 11/12..


5. Luleå
Ett lag som är topptippat av många. Klubben verkar också ha påbörjat en resa uppåt i tabellen redan förra säsongen. Jag blev imponerad av den fartfyllda och anfallsglada hockeyn laget stod för förra säsongen. Eftersom  Rönnqvist är vid rodret även denna säsong finns det ingen anledning att tro att det skulle bli annorlunda nu. Med en lite bredare backbesättning och med mer elitserierutin bland målvakterna hade jag nog tippat norrbottningarna ännu högre. 

6. HV71
En skräll för många läsare att jag placerar mitt kära HV så långt ner antar jag.. Anledningen till detta är helt enkelt att HV är det lag som på pappret försämrats mest av samtliga lag inför den här säsongen. Att tappa spelare som Martin Thörnberg, Teemu Laine, Juuso Hietanen och Pasi Puistola  och dessa med orsäkrare kort som Trygg, Mattias Karlsson, Noah Welsh och Jesse Joensuu är inget som imponerar. Jag hade först tänkt tippa HV något högre men efter en rätt medioker försäsong där åtminstone jag kunde ana en del problem i spelet, framför allt med målskyttet blir placeringen inte högre än sexa. Tyvärr har Daniel Larsson som är uttalad förstamålvakt inte imponerat på mig heller, än. 


Påverkan av Livs tragiska bortgång tror jag är begränsad till de första matcherna kommande vecka. Möjligtvis kan det på längre sikt få den positiva effekten med ett mer sammansvetsat lag. Usch, känns verkligen hemskt att använda ordet positivt i den här kontexten. Jag hoppas verkligen inte det missförstås.. För att förtydliga: Jag hade hellre sett HV åka direkt ner till division 3 alla dagar i veckan om man kunde ha fått flygolyckan förra veckan ogjord. 


7. Djurgården
Har ett rutinerad trupp utan egentliga svagheter. Från placeringarna här och uppåt förutspår jag att det blir mycket jämnt. Alltså kan Djurgården, om de får ihop det, har lite tur med stolpträffar i rätt lägen mycket väl komma högre. Anledningen till att jag ändå tippar laget så långt pass långt ner är helt enkelt att alla lagen ovan känns åtminstone något bättre.


8. AIK
Under Djurgården hittar vi Stockholmslag nr 2. Det är visserligen en sliten klyscha som jag inte gjort några efterforskningar i om det ligger någon sanning i men: AIK går in den andra och svåra säsongen i högsta serien. Jag tror ändå på slutspel. AIK har kvar kärnan i den succétrupp som förra året tog laget till semifinal, inklusive målvaktsfantomen Viktor Fasth. Dessutom har man förstärkt med spelare som Linus Videll och Tobias Viklund. Till Solnalagets nackdel talar att alla lag nu verkligen är förvarnade. Vem vet? Kanske de har genom att studera HV i förra säsongens kvartsfinalserie lärt sig hur man INTE ska spela mot AIK.

Inga kommentarer: