onsdag 26 oktober 2011

Inte så fantastisk

När jag igår såg HV-Skellefteå fick jag känslan av att den här matchen kommer många HV-fans se som en riktigt bra match, om HV vinner. Annars kommer man leta, hitta och mer belysa de delar som inte var bra: Slarviga uppspel, lite loja anfall där det var dåligt driv mot mål och så "klassikern" svårigheten att få ut pucken ur försvarszon under press. Man kunde också fått läsa om att man kan förvänta sig betydligt mer av de tongivande spelarna som Davidsson, Voutilainen och Louma. Nu vann HV istället (efter avgörande i förlängning) och då blev det istället mest lovord för HVs återförenade andrakedja (Joensuu, Krog, Fasth), om att HV dominerade stora delar av matchen och skapade flest chanser och om att Daniel Larsson gjorde en riktig stormatch. 


Själv tycker jag sanningen är någonstans mitt emellan. Underhållande match med bra spel stundvis. Men knappast den bästa matchen med HV-ögon sett den här säsongen. Jag blir lite fundersam när Ulf Dahlén utan förbehåll sällar sig till hyllningskören av matchen. Men antagligen inget att "oroa" sig för. Jag är säker på att han har ögonen med sig och tar med sig att det finns brister att jobba på även från denna match. 


Apropå brister vill jag fortsätta tjata om HVs backlinje.. Nu ser det än tunnare ut på denna lagdel då Mats Trygg opererats och troligen missar resten av säsongen. Min åtminstone något rimliga drömvärvning Anton Strålman verkar också vara körd för denna säsong. Här gäller det verkligen för Stillman att lägga allt krut på en back och gärna en av hög kvalitet och med powerplay kompetens. Annars verkar det som att HV (även) är på jakt efter en anfallare. Efter att Melin av vad vi får anta är skattemässiga själ, nu skrev på för den finska klubben Lukko Rauma är det genast svårare att spekulera i tänkbara namn.  För att återigen bli lite tjatig, tycker jag här inte det är samma kris. Dessutom tycker jag man ska ge det senaste lånet, Norrmannen Tommy Kristiansen en riktig chans först. Har en ogrundad känsla av att han kan vara ett fynd.


Imorgon match igen. Första matchen på plats för mig. På Hovet mot Djurgården. Jag räknar med en minst lika bra match som mot Skellefteå. Gärna kryddat med lite mer skärpa. 


Höll på att glömma: Davidsson har nu officiellt 'sagt upp sig' från alla framtida landslagsuppdrag. Att kombinera matchande i både klubb och landslag sliter på kroppen för mycket för HV-ikonen. Inget oväntat men som HV-fan ganska välkommet beslut. Även om jag hade unnat Johan minst ett VM-guld som kronan på en fantastisk karriär.

Inga kommentarer: