lördag 22 september 2012

Obesegrade

Det har inte varit bländande men med de fyra första omgångarna avklarade är HV fortfarande obesegrade med tio av tolv möjliga poäng. Det man framför allt kan vara nöjd med är spelet i egen zon som är som natt och dag jämfört med stora delar av förra säsongen. Betydligt mer koncentrerat mer pondus och framför allt med betydligt mer självförtroende. Den stora anledningen till denna skillnad jämfört med förra säsongen är jag övertygad om stavas "Wesslan". Han sprider ett lugn och harmoni med sitt målvaktsspel som smittar av sig till  försvaret. Man låter honom få 'enkla' avslut på sig vilket han hittills varit 100% på. Dessutom har han de gånger då ändå försvarsbiten brustit gjort flera fantastiska räddningar. Framför allt tänker jag här på premiären mot Färjestad då man egentligen var det sämre laget. Trots de blev det två pinnar. Det känns väldigt skönt att vi äntligen har en trygg, säker målvakt framför ett försvar som är om inte vattentätt så i alla fall ett som tagit ett par kliv i rätt riktning jämfört med tidigare.

Framåt har det varit mer trevande. Man verkar fortfarande ha vissa problem med lag som ställer upp och spelar styrspel, som Skellefteå gjorde i torsdags. Det har också sett lite krampaktigt ut emellanåt i anfallszon med mycket spel runt sargen istället för rakt på mål. Därför var det glädjande att se HV effektiva och kyliga i sista perioden i eftermiddagens match mot Timrå där man verkligen utnyttjade de lägen man hade och gjorde hela tre mål denna period.

Om vi ska gå in på spelarkritik vill jag vara lite försiktig än. En del nytt folk som jag gärna vill se mer av innan jag hissar eller dissar. Men ett par undantag finns det, ett åt varje håll så att säga.. Jag har redan varit inne på honom, vår nya keeper Wesslau som verkligen visat vilken fantastisk målvakt han är. Händer inget oförutsett, dvs skada så är jag övertygad om att han kommer spela precis lika stabilt kryddat med fantastiska räddningar under resten av säsongen också. När det gäller det negativa har vi Louma vars formkurva pekat spikrakt neråt sista året. Det är ingen tillfällighet att misstagen i försvarsspelet minimerats sen Fantenberg tog Loumas plats. Noll minuters speltid idag (vad jag såg) vilket innebär att Dahlén och company sett det vi fans sett länge, det vill säga att HV har minst sex backar som är bättre än Louma. Men självklart hoppas jag Louma tar detta på rätt sätt och kommer tillbaka som den stora hockeyspelare han faktiskt så sent som i våras, stundtals visade att han kan vara. Sen kan Loumas prestation bero på något som vi fans inte nu känner till, exempelvis en skada.

Vår stora ikon kapten Davidsson gav mig viss oro efter premiären mot Färjestad där han såg minst sagt seg ut. Misstagen var dessutom fler än man brukar se från Snörets sida på en hel säsong. Den oron har till stora delar lagt sig nu då Davidsson visat goda intensioner med fart och bra passningar senaste två matcherna (i synnerhet mot Brynäs i torsdags). Lite som Davidsson i fornstora dagar alltså. Jag hoppas Dahlén ger honom mer förtroende i PP än hittills där han faktiskt matchas ganska sparsamt hittills. Det är den spelform som han kommer bäst till sin rätt.

Till sist några ord om lockout-spelarnas vara eller icke i Elitserien. Känns inte som man kan skriva om ämnet i elitserien utan att nämna detta nu.. Som jag ser det är det ganska enkelt:

Elitserieklubbarna kom överrens om (genom majoritetsbeslut i Hockeyligan som klubbarna äger) att man inte skulle ha rätt som klubb att skriva korttidskontrakt (kortare än en resten av säsongen) med lockout:ade spelare. Huvudanledningen till detta är vad jag har förstått att man vill ha samma förutsättningar för samtliga lag över hela säsongen. Ett hypotetiskt exempel: Modo tar in Sedinarna mfl och möter och krossar Rögle tre gånger med dessa innan jul, sen vid jul tar NHL-konflikten slut och alla NHL-spelare lämnar Modo och elitserien. Efter jul möter Modo Rögles bottenkonkurrent Timrå tre gånger som då lyckas slå Modo dessa matcher samtidigt som de bara mött Modo en gång med NHL-spelarna innan jul medan Rögle bara får möta "ElitserieModo" en gång efter jul. Rögle hamnar i kvalserien på Timrås bekostnad mycket tack vare skillnaden i inbördes möten mot Modo.

Nu är jag medveten om att exemplet haltar men ska mest ses som ett försök att belysa vad dessa "olika förutsättningar" innebär. Att beslutet i sig är det rätta har jag ärligt svårt att bestämma mig vid. Däremot tycker jag det viktiga är ATT man fattat ett beslut hur man hanterar detta som samtliga klubbar gemensamt ställer sig bakom. Tydlighet i kommunikationen vad man står  är det viktiga. Konkurrensverkets beslut att straffa hockeyligan om dessa försöker införa sanktioner på de klubbar som frångår det gemensamma beslutet förändrar egentligen ingenting. Att de utspel som går stick stäv med det man i Hockeyligan kommit överrens kommer från Frölunda och Modo är föga förvånande. Ledningarna för dessa två klubbar verkar vara elitseriens svar på vad Ny demokrati var för politiken. Glättigt och folkligt men knappast någon förankring i någon slags verklighet. Inte ekonomisk sådan åtminstone. Överrenskommelser man varit med om att fatta några dagar tidigare är inget att respektera heller tydligen. Epitetet "pajasförening" ligger nära till hands...

Hur som haver är jag övertygad om att om konflikten ser ut att dra ut längre än säg en månad kommer på gott och ont detta beslut ändras alternativt kommer vissa klubbar inte kunna hålla händerna från syltburken och ta in lockout:ade spelare. Varesig man önskar det eller inte. Jag hoppas själv att HV är starka och inte spräcker sin spelarbudget med miljoner för att ta in NHL-spelare bara för att (som man gjorde vid förra lockouten 04/05). Men visst, en Franzen eller en Joensuu för en inte orimlig kostnad säsongen ut skulle jag verkligen inte säga nej till.  

Inga kommentarer: