torsdag 27 september 2012

Säsongens första förlust

Efter åtta försäsongsmatcher och sex elitseriematcher kom till slut HVs första förlust i ordinarie tid. Även om det naturligtvis är långt i från någon katastrof att förlora borta mot ett till synes taggat Modo som dessutom har en NHL-SPELARE(!!). Men det är inte utan att det svider trots den långa poängraden dessförinnan..

Men vi kan börja med det som gladde ikväll var Jonas Gunnarsson. Riktigt bra match från hans sida. Jäkligt otacksamt för honom dock då hans insats hamnade i skymundan av den otroligt loja inställning man fick se från HVs utespelare. Sen kommer ju såklart NHL-SPELAREN(!!!) få alla rubriker i media då han faktiskt stod för en bra insats och dessutom 1+1.

Jag har sett det förut dessa matcher, ofta borta mot "sämre" lag . Man hamnar i underläge, jag sitter och hoppas att det ska väcka laget men allt som oftast fortsätter det på inslagen väg om man kommit snett in i matchen från början. Redan tidigt i första perioden kunde man därför ana vart hän det barkade. Visst, det såg något bättre ut sista perioden (delvis för att Modo backade hem).

Med tanke på vad jag sett tidigare hoppas jag denna match var ett olycksfall i arbetet. Men jag kan inte hjälpa det ringer ändå lite varningsklockor i mitt huvud. Jag tycker inte HV ska behöva bli så pass överkörda som de faktiskt blev. Efter två perioder var 3-1 väldigt smickrande siffror för HV och i tredje lyckades man inte skapa så mycket mer trots spelövertag. Snabbare uppspel och mer samlat lag i anfall är nyckeln. Kommer man två, tre snarare än som ikväll en och en blir det jobbigare att försvara för motståndarna (vilket ju är en självklarhet). Ibland blir det lite väl mycket duttande när man vunnit puck i försvarszon också vilket gör att motståndarna hinner ställa om till försvar eller, i värsta fall återerövra pucken. Ganska små saker som jag tror hade gjort stor skillnad denna match.

Men ser man det hela ur ett lite större perspektiv så är den här inget att hetsa upp sig på även om det svider lite att den kom mot just skitklubben Modo. HV har börjat den här säsongen strålande trots detta 'snedsteg'. Med lite finputsning på detaljer i spelet kan detta bli en riktigt rolig och lång säsong för HV. Nu vet vi också att vi dessutom att vi har en andramålvakt som håller och gör det ordentligt.

Till sist alla er NHL-spelarevurmare: Ja, Steen var bra men nej, det ändrar inte min uppfattning i frågan om NHL-spelare i elitserien och ännu mindre den om Modos agerande.

1 kommentar:

Anonym sa...

Humor att du skriver "skitklubben Modo".

Avdelning: Avundsjuka.