torsdag 21 januari 2010

Toppmatch och små rinkar

Vi börjar med det som var dåligt ikväll. Först och främst inledningen. Jag satt och blev riktigt förbannad på HVs håglösa fumliga spel de första sju-åtta minuterna. När Linköping gjort 2-0 utan att förta sig tänkte jag att det här kommer bli säsongens första storförlust. Det andra som var dåligt var slutet. Jag känner igen tendenserna från tidigare matcher och påminner lite om ett annat lag och en annan sport hemmahörande på Merseyside; det verkar sprida sig en nervositet i laget i slutet och man, snarare än våga vinna, blir rädd för att förlora. Så klassiskt och så onödigt. Liverpool gjorde inte det igår kväll. Istället satte de in en jättepress i slutet vilket gjorde att de istället kunde dryga ut sin ledning till 2-0 via en straff. HV däremot har tappat minst en poäng två matcher i rad nu efter sent mål i baken båda tillfällena. Dags att börja släppa bromsen i slutet av matcherna och bara köra. Annars är man nog inte i serieledning så länge till.

Det bra var att HV däremellan gjorde en riktigt bra match. Speciellt med tanke på alla spelare som var borta. Speciellt backsidan där det saknades en lång rad spelare med Petrasek och Niinimaa i spetsen. Ändå spelar man sitt spel, snabbt och fysiskt. Även om det ändå kunde varit ännu mer tacklingar. Visst kan man tycka att Linköping får lite väl många klara lägen. Men jag tycker inte det gör så mycket och det går nog inte undvika. LHC spel verkar just hamna om att 'fiska' efter sådana klara lägen i anfallszon. Nu har jag inte sett LHC annat än mot HV så att säga att de bygger sitt spel på detta kanske är att dra lite för stora växlar på kvällens match. Men samtidigt tycker jag att just det faktum att det sett ut så mot just HV gör att de har en klar fördel i eventuell och mycket tänkbar SM-final. Spelet gör att HV hamnar i förarsätet. Får HV inte en så bedrövlig start som idag, inte har fem ordinarie backar borta och lite mer skärpa i power play så ser jag HV som klar favorit i sådan eventuell SM-final. Men detta bygger jag nästan enbart på vad jag sett dessa lag emellan. Det är ju möjligt att Linköping kan betydligt bättre än ikväll. För som helthet imponerar östgötarna inte på mig. Fantastiskt farliga framåt när de får ytor, javisst, men vad har de mer?

Liv börjar med en tavla på 2-0 målet men spelar sen upp sig rejält och agerar vägg i andra när Linköping skaffar sig en rad klara lägen. Laine. Kan man vara snabbare än så? Ruskigt att se. Ullström. När får han chansen som andracenter? Allra mest imponerad blir jag ändå av Almqvist. En ny Åkerman? Eller rent av en ny Lidström. Bra både offensivt och defensivt och spelar väldigt moget för att vara en kille på 19 år.

Sen vill jag uppmana hockeyligan att falla för Wikegård-drevet och införa små rinkar. Hur kul är det med dump and chase-hockey? Jag tycker redan det är för mycket 'enkel' hockey som det är. Jag vill se mer finess och tanke med spelet. Inte bara spela enkel, spela enkelt, spela enkelt-mantrat som det tjatas om så mycket senaste tiden. Jag vill se att det lönar sig att vara en smart, snabb och teknisk hockeyspelare. Med mindre rinkar gynnas de motsatta egenskaperna. Hellre att de ändrar det i NHL så världens absolut skickligaste och pucksäkraste spelare kommer ännu mer till sin rätt och kan visa upp sina konster ännu mer än idag.

1 kommentar:

sportsnackaren sa...

Skönt att vi såg en liknande, om inte samma match, ikväll.:) Nu vill jag ha "fel" om lördagsmatchen bara, slippa få en reaktion där.