torsdag 14 januari 2010

Åtta av trettionio matcher

Jag har tidigare varit inne på det, så även sportsnackaren och Jakob Meijer: HV missgynnas av domarna. Man behöver inte vara en hockeyexpert för att se HV vara det spelförande laget ändå 'vinna' utvisningsligan en typisk match. Hur typiskt är detta då?

Jag roade med med att gå igenom matchrapporterna i samtliga HVs elitseriematcher den här säsongen. Här kollade jag utvisningsstatistiken exklusive personliga straff och summerade de där HV haft lika eller färre numerära överläges-minuter som motståndarn. De där HV haft färre sådana minuter än motståndarna var lätträknade. Endast åtta av de 39 omgångar som hittills spelat har HV fått spela mer i numerärt överläge än sin motståndare. Nio gånger var det lika. Resterande 19 omgångarna var det alltså motståndarna som hade fler minuter i numerärt överläge. Så, ja. Det ÄR rätt typiskt scenario jag beskriver ovan.

Anmärkningsvärt nog verkar inte HV 'tjänat' så väldigt mycket på de matcher de ändå haft den fördelen. Snarare har de sämre poängsnitt än sammanlagt, kanske för att HV inte varit det spelförande laget en del av dessa matcher och då istället belönats med fler utvisningsminuter för att jämna ut det spelmässigt, vad vet jag?

HV vann förövrigt ikväll mot Skellefteå och var långa stunder HV som förde spelet i en ganska sömnig match där ändå HV spelade bra försvarsspel. Segern med 3-1 känns därför rättvis. Gissa vilket lag som fick flest utvisningar?

Till sist: Nu har jag gnällt en hel del på domaren ett par inlägg den senaste tiden. Min plan är nu att lägga det åt sidan tills åtminstone fram till slutspelet. Bättre att fokusera på positiva saker som att HV nu tagit poäng i 10 raka matcher samt att de drygade ut serieledningen och leder nu med sju poäng före Linköping.

Inga kommentarer: