torsdag 7 januari 2010

Domarn dömmer som han vill...

Jag har haft en liten policy gällande denna blogg sen ett tag tillbaks. Precis som HV71:s handlar den om att inte fokusera på domarens insats. Anledningen är att det bara känns som jag spyr ur mig massa gnäll som till slut blir rätt tjatigt att både för mig att skriva och ännu mer för andra att läsa. Men med tanke på det som hände i Scandinavium i slutet av matchen i tisdags och mellan Petrasek och Kuben i synnerhet känns det svårt kommentera det och då tvingas min in på ämnet domaren.

För det första: Jag tycker det elitseriedomarna är på tok för dåliga. "Det är omöjligt att hinna se allt som händer, alla är vi människor ect. ect." kanske några då säger. Men det är just det. Jag HAR sett domare som verkligen kan döma med betydligt högre kvalitét och det i ett högre tempo än elitserien, nämligen i NHL. Det ska väl då vara fasen om inte det skulle finnas några domare i Sverige som skulle kunna döma på den nivån också*.

Vad gör då svenska domarorganisationen något för att 1) bli bättre domare 2) kommunicerar hur och varför de bedömer olika situationer? Den nya strategin verkar vara att isolera sig och kommunicera så lite som möjligt. Det hela ger intrycket av att hela gänget (domarbasen, domarna och disciplinnämnden) verkar bestå av ett gång för inbördes beundran utan någon självkritik inom gruppen. Lite sektkänsla över det nästan om man väljer att spetsa till formuleringen.. Det kan ju faktiskt vara så att de jobbar aktivt med kvalitetshöjning ect. men då är det något de verkligen lyckats hemlighålla mycket väl.

Att sedan så många verkar ha ett ont öga till HV, något som jag också undvikit att kommentera, gör mig också extra irriterad. Man kan fråga sig vad det kan bero på, att det ofta spelförande, skridskostarkaste laget, som HV ofta är i matcherna , får i princip varje match fler utvisningsminuter än motståndarna som gärna åker 'vattenskidor' eller leker ryggsäck med HV-spelarna. En förklaring kan vara domarnas ego. De vill visa att de vågar döma mot 'Det stora starka HV'. I Thomas 'Kuben' Anderssons fall är jag nästan övertygad om att det är så. Sen, om man ändå ska vara lite kritiskt mot HV, så tror jag vissa spelares gnäll på domarna inte gynnar HV i längden. Tyvärr är det allt för ofta man ser taskigt kroppsspråk från HV-spelarna även efter de mest klockrena utvisningarna på de samma. Sånt lär ju inte öka domarnas benägenhet att blåsa mindre mot HV och mer mot motståndarna.

Vad gäller den uppmärksammade Petrasek/Kuben-situationen i slutet av matchen kan jag inte uttala mig om just den. Men som helhet tycker jag det är bedrövligt av domare Andersson att ta närmare 100 abuse-minuter på HV-spelare i slutet. Man måste som domare kunna ha en bättre dialog med spelarna än så. Jag kan inte tänka mig att detta abuse-rekord(?) skulle satts om herr Andersson valt att ha någon som helst dialog med spelarna.

Till något mindre förargande: HV vann ikväll en ganska underhållande match borta mot Luleå efter att Falk satt det avgörande målet 30 sekunder från slutet. HV spelade riktigt bra åtminstone de två första perioderna. Sen ska HV som så ofta den här säsongen och utan framgång försöka spela på resultatet i sista istället för att bara ösa på. Det var ytterst nära att kosta minst två poäng ikväll men HV har flyt just nu. Ja, flyt med allt utan domslut. 12-6 'vann' mann utvisningsstatistiken med ikväll. Som vanligt med andra ord.

*) Alla domare i elitserien är inte dåliga alltid såklart. Har även sett många exempel på bra domarinsatser. Men helhetsintrycket från de senaste åren är långt under godkänt.

1 kommentar:

sportsnackaren sa...

Fan så vackert och bra skrivet, du har helt rätt i allt du skriver! Något är ruttet i svensk domarkår och det är oerhört irriterande att de försöker tiga ihjäl problemen...

Det får bli den gamla ramsan, vi mot resten som gäller, både mot motståndarlagen, domarna och alla haters som finns på kvällspressens diskussionsfält! Framåt HV!