tisdag 12 januari 2010

Två tredjedelar

Förra veckan passerades det magiska antalet matcher 36,67 (eller 36 matcher och två perioder). Dags alltså att kommentera lagens insats så här långt:

1.HV71 (mitt tips 1a)
En liten dipp i november och början av december med relativt många förluster. Efter det har HV börjat rulla igång igen. Även om det kanske inte glänser som i början av säsongen så tar de sina poäng. Faktum är att de bara förlorat en gång under ordinarie tid (två förluster alltså med den senaste suddenförlusten mot SSK) sen november.

2. Linköping (mitt tips 3a)
Har till skillnad från HV verkligen glänst under november december. Stjärnorna Mårtensson, Magnusson, Hvalac och Hlinka har vräkt in poäng. Linköping är verkligen en stark guldkandidat denna säsong. De har materialet och har också fått ihop det bra. Det klart allvarligaste, kanske det enda hotet, mot att guldet ska hamna i Jönköping igen.

3. Djurgården (mitt tips 5a)
Ett lag jag tippade skulle hamna rätt högt. Fast så högt som trea trodde jag ändå inte. Verkar vara inne i ett riktigt stim just nu. Men erfarenheten säger mig att lag som har sin formtopp nu gärna tappar den när det börjar dra ihop sig till slutspel. Jag tippar att de kommer dala ett par placeringar innan serien är slutspelad alltså. Fast man vet aldrig med hårt arbetande lag som Djurgården ändå är. Skulle formen hålla i sig och mot all förmodan HV eller LHC få en riktigt dipp så kan de ju faktiskt till och med klättra..

4. Färjestad (mitt tips 4a)
"Laget på väg ner?" var frågan efter första tredjedelen. Nu vet vi svaret. Laget har haft det riktigt tufft på slutet. Generationsväxlingen i laget verkar tagit hårdare än vad i varje fall jag hade trott. Har den senaste tredjedelen (19 senaste) tagit 23 poäng. Med den formen är de knappt ett lag för slutspel. Frågan är om vändningen kommer? Kanske Dick Axelsson intåg samt bytet Bartecco - Goren göra att trenden vänder. Hur som helst lär de ju tack vare alla poäng den första tredjedelen av serien säkerligen ta sig till slutspel. Väl där blir de ett lag ingen vill möta. För ingen kommer väl välja Färjestad om de hamnar placering 5-8?

5. Skellefteå (mitt tips 8a)
Ytterligare ett lag som spelade bra första tredjedelen för att sen tappa. Jag var grymt imponerad av laget efter första tredjedelen av serien. Nu spelar de mer på en nivå som jag hade förväntat mig. Plockar en del poäng men snittar snarare 1,2 än 2,1 poäng per match..

6. Luleå (mitt tips 7a)
Fortsätter att spela och plocka poäng som jag förväntat mig. För att citera mig själv om Luleå från sammanfattningen efter en tredjedel: "Laget lär hålla sig i mitten de resterande 39 omgångarna också" ..och lär nog göra så de sista 17 omgångarna också.

7. Brynäs (mitt tips 11a)
Det lag tillsammans med Djurgården som imponerat mest på mig den senaste tiden. Mycket talar nu för slutspel för laget efter en mycket fin vinter. Väl där lär de få möta HV eller LHC, beroende på vilken av de som kommer etta i tabellen. Det handlar alltså om ett lag som 'överpresterar' eller om man ska formulera det lite snällare, får ut det bästa av sitt material och det trots en del skadeproblem. Jag lyfter på hatten för Czarnecki.

8. Frölunda (mitt tips 2a)
Det verkar vara omöjligt för Frölunda att få ut var de borde kunna få ut av en så namnstark trupp som de har. Ett par skador. Visst. Men det är inte problemet. Något är grundläggande fel i laget, ja klubben. Det är en gåta vad. Hur som helst fungerar det inte. Klarar de sig till slutspel i år?

9. Modo (mitt tips 6a)
Hade ett litet lyft några omgångar när Foppa var med. Men när Foppa inte så oväntat nog blev skadad igen fungerar det inte. Grundproblemet är att stommen som kommit upp i åren och inte ligger på den nivå som de tidigare gjort plus en ingrediens som flera år varit svag i Modo: Målvaktsposten.

10. Timrå (mitt tips 9a)
Hade liksom Modo en liten formtopp, tror det var under någon gång i november/december. Denna fortopp kan, om det visar sig att lagen under inte börjar plocka allt för många poäng, räcka för att Timrå ska undvika kvalserien.

11. Södertälje (mitt tips 10a)
Ett lag med karaktär som verkligen försöker spela hockey. Både laget och Popovic som verkligen brinner för sitt tränarjobb, förtjänar bättre placering. Skulle gärna se laget ta en slutspelsplats. Men tyvärr tror jag kunnandet för det inte räcker till. Men spelet de presterar bör räcka för att hålla sig kvar i elitserien och det med råge.

12. Rögle (mitt tips 12a)
Jag skrev efter en tredjedel att Rögle "..Fick den positiva start som var nödvändigt för att de överhuvudtaget ska ha en chans att undvika kvalserien". Tyvärr verkar inte det räckt. Nu finns det inte mycket som talar för att det ska bli annat än kvalserien för Ängelholmslaget.

Hur mycket kommer det hända i denna tabellen fram till serien är slutspelad då? Mitt tips är tråkigt nog, inte speciellt mycket. Något lag som nu ligger på slutspelsplats kommer säkert få byta plats med något som ligger under, kanske. SSK och Rögle ser ut att ha kvalserieplatserna vigda för sig, även om det är långt ifrån klart. Kan Modo eller Timrå klättra sig ovanför slutspelsstrecket? Tveksamt om de inte får 'hjälp' av att något annat lag ovanför tappar formen helt. Seriesegern görs med all sannolikhet upp mellan HV och LHC. Min slant där går såklart på HV. Tjeckernas hysteriska poängform, som varit avgörande till LHCs fördel i så många matcher kan inte hålla i sig för evigt. Samtidigt har HV senaste tiden visat att man inte står och faller enbart med förstakedjans form.

Inga kommentarer: