söndag 9 september 2012

Nu blickar vi framåt (och ett ögonkast bakåt)

Börjar med ögonkastet bakåt i tiden. Igår hade jag lite dialog kring HV och deras försäsong. Där ställde en twittervän (@towejs) frågan om inte sambandet bra försäsong = dålig elitserie. Jag antog utmaningen att ta reda på hur det såg ut historiskt gällande detta samband (som jag inte tror existerar). Jag började idag gräva lite i detta. Jag ska inte säga att jag tog mig vatten över huvudet eller arbetat ihjäl mig för att finna statistik. Men det jag snabbt kunde hitta gällande detta var säsongerna 07/08, som kanske var den bästa för HVs del genom tiderna samt föregående, mindre lyckade säsong.

Om vi börjar med 07/08 tog HV där i snitt 2,5 poäng fördelat på 10 matcher. Ganska ok facit alltså med 8 segrar en förlust och en oavgjord. Den säsongen blev det en överlägsen serieseger följt av SM-guld. Förra säsongen däremot blev det i snittet exakt hälften av detta, alltså 1,25 fördelat på tre vinster, fyra förluster och en oavgjord. Får väl eventuellt gräva vidare i detta. Men min känsla är snarare att en bra försäsong = bra resten med några få undantag (04/05 tror jag är ett sådan 'lysande' undantag). Jag hoppas verkligen jag har rätt i detta för då går vi HV-fans en rolig säsong till mötes. HV tog nämligen denna försäsong, i likhet med säsongen 07/08 2,5 poäng i snitt fördelat på sex segrar och två förluster efter ordinarie tid (1p vardera i dessa två förluster alltså).

Men nu blickar vi framåt som rubriken antyder, mot seriestarten som nu är mindre än fyra dygn bort. Mitt traditionella elitserietips kommer som vanligt att publiceras här. Den här gången är dock upplägget lite annorlunda. Jag ger mig själv lite störra 'konstnärlig' frihet att spekulera kring de olika lagen. Det kommer handla om hur laget kommer ta sig igenom grundserien, vad fansen kommer diskutera samt vilken spelare i resepektive lag som kommer överraska mest positivt. Först ut är AIK vars inlägg jag förhoppningsvis kommer publicera under kvällen.

Inga kommentarer: