måndag 2 november 2009

Så långt, så gott

Landslagsuppehåll och närmare en tredjedel av elitserien avklarad. Tid för eftertanke med andra ord. Jag tänkte gå igenom elitserien så här långt. Ett inlägg som inte enbart handlar om HV alltså. Men vi börjar ändå där, i toppen:

1.HV71 (mitt tips 1a)
Har infriat och till och med överträffat mina och många andras förväntningar. Ett powerplay i världsklass men ändå en otrolig bredd där samtliga formationer kan trycka tillbaka vilka motståndare som helst. Laget verkar ha förmågan att när det behövs höja tempot i spelet göra ett par mål och det viset avgöra de flesta matcher.. åtminstone på hemmaplan. Bortaspelet har däremot börjat klicka de senaste veckorna och senaste bortamatchen mot Södertälje var utan tvekan säsongens bottennapp. Annars ser laget, harmoniskt, fyllt med självförtroende och urstarkt ut.

2. Färjestad (mitt tips 4a)
Svårt att avgöra om jag tycker Färjestads spel så här långt verkligen varit så imponerande. Nu har jag ju i och för sig bara sett laget mot HV där de förlorade med 8-0. Där ligger också en del i förklaringen i att det andraplacerade laget kan ha endast +/- 0 i målskillnad. Men laget tar sina poäng och hade länge en hyfsat imponerande hemmasvit på nära 30 raka segrar. Men när den bröts i och med en suddenförlust mot Luleå har det istället blivit en svit på tre raka hemma utan vinst. Laget på väg ner? Jag tror det, fast fritt fall blir det nog inte.

3. Skellefteå (mitt tips 8a)
Ett lag som verkligen imponerat på mig som verkligen verkar fått ihop laget och fått alla att dra åt samma håll. Spelar hockey som den ska spelas med fart och intensitet. All heder åt Säcken och kompani. Min tippade position känns verkligen i underkant just nu.

4. Linköping (mitt tips 3a)
Först kom ingenting. Sen kom Hvalac, Hlinka och poängen. Linköping har efter tjeck-duons ankomst verkligen spelat som det topplag de borde varit redan innan deras ankomst. Lär klättra ett par placeringar till.

5. Luleå (mitt tips 7a)
Luleå har spelat ungefär som jag förväntat mig. Fartfyllt och optimistiskt för det mesta. Abott-bröderna kan leverera oberoende av vilken breddgrad de bor på. Laget lär hålla sig i mitten de resterande 39 omgångarna också.

6. Djurgården (mitt tips 5a)
Också ett lag som spelat ungefär som jag förväntat mig. Påminner lite om Skellefteå och Luleå med för det mesta ett offensivt fartfyllt spel. Kul att lag som vågar också belönas med poäng och placeringar högt upp.

7. Frölunda (mitt tips 2a)
Varje år blir lurad av de namnkunniga nyförvärv som Frölunda presenterar och tror att denna säsong kan de inte misslyckas. Men likt förbannat gör de det. Åtminstone har Frölundas säsongsinledningar de senaste åren varit riktigt dåliga med tanke på spelarmaterialet. Frågan är hur det blir efter Karjala. Lyfter de mot toppen? Jag har ingen aning. Men det de visat hittills har varit allt annat än imponerande.

8. Rögle (mitt tips 12a)
Fick den positiva start som var nödvändigt för att de överhuvudtaget ska ha en chans att undvika kvalserien. Gillar verkligen inställningen i det här laget. Karaktär är ordet. Frågan är om det räcker för när det gäller hockeykunnandet finns det en hel del i övrigt att önska.

9. Brynäs (mitt tips 11a)
Kanske elitseriens tråkigaste lag. Har ändå plockat hyfsat med poäng med sitt defensiva spel. Ett spel som jag tror tyvärr kan visa sig fortsätta vara poänggivande i de 'vardagsmatcherna' mitt i serien som följer efter Karjala.

10. Södertälje (mitt tips 10a)
Gillar det jag sett av laget. Betydligt mer underhållande spel än det man vant sig vid att laget spelat de senaste åren. Vågar faktiskt framåt även mot bättre motstånd. Tyvärr är dalarna lite väl djupa. Skulle de kunna spela närmre sitt max oftare skulle möjligheten till slutspel vara rätt stor tror jag.

11. Timrå (mitt tips 9a)
Underträffar till och med mina lågt ställda förväntningar. Dåligt försvarsspel och ganska krampaktigt offensivt. Kan bli det lag som 'kniper' kvalplatsen från antingen Södertälje, Rögle eller Brynäs.

12. Modo (mitt tips 6a)
Den stora besvikelsen såklart. Ett lag och en förening i kris. Men jag tror faktiskt man har den klubbkänslan och historian i Önsköldsvik som gör att man sluter sig inom gruppen, tar sig samman och börjar spela som ett lag. Gör man det kan det bli det slutspel man missade förra säsongen. Gör de inte det kan den här säsongen vara slutet för en epok i svensk topphockey.

Sammafattingsvis är jag rätt nöjd med mitt tips. Många lag ligger i närheten eller exakt där jag tippade dom. Men mycket kommer nog hända till nästa gång det är dags för sammanfattning, kanske runt jul. Något lag kommer säkerligen klättra och något annat kommer lika säkert falla. Frågan är vilka?

Inga kommentarer: