torsdag 12 november 2009

Tappad serieledning

Den dröm jag närt de senaste omgångarna om ett HV71 i serieledning gick i kras ikväll efter lagets 2-2 mot Frölunda. Dessutom sprack hemmasviten som stannade vid nio raka matcher. Känns Riktigt surt och onödigt eftersom det känns som att HV är en klass bättre än Färjestad.

Matchen var väl ingen höjdare heller även om det var ett fall framåt jämfört med Luleå-matchen. Kul också att Janne kastar i kedjorna och ger Petersson som varit bra senaste tiden chansen att få fart på underpresterande andrakedja där Ledin som inte varit så lyckad under hösten blev nerpetad till tredje. Gillar sådana förändringar när allt inte klaffar. Förhoppningsvis kan det få fart på Per Ledin. Apropå Per så kan hans och HVs underpresterande, som jag ser det, till stor del förklaras i motivation. Då menar jag inte att HV är omotiverade men kanske saknas den där ordentliga glöden i matcherna. Glöden som gör att man ger de där extra procenten som är så viktiga om man vill få ett övertag på motståndarna. Den extra procenten gör kanske att man är ett skridskoskär före jämfört med annars och kanske går in lite hårdare i närkampen som gör att man vinner tekningen ect. ect.. Man kan ju självklart inte begära att laget ska spela på topp i samtliga 55 omgångar. Men visst har underpresterandet kommit lite väl tätt den senaste tiden bara.

Motivationen kan man hitta i att man snabbt vill ta tillbaka serieledningen till exempel. Kanske kan poängförlusten hemma innebära att man tar tag i det hela. Hittills kan en falsk säkerhet smugit sig in med föreställningen att man på något vis alltid vinner hemma. Kanske är jag lite väl spekulativ. Men jag tror att psykologi och små detaljer som övertro på att det alltid löser sig lätt kan smyga sig in i bakhuvudet och påverka prestationen. Hur som helst får vi hoppas det är anledningen. Enda alternativa förklaringen är fysisk trötthet och/eller okända skador hos vissa spelare. Saker som skulle vara betydligt svårare att rätta till än lite omotivation. Jag är trots allt inte orolig än. Jag är rätt övertygad om att laget tar tag i vad det nu är och kommer igång igen.

Inga kommentarer: