torsdag 25 februari 2010

Full fokus på elitserien igen

Visserligen återstår det förlängning och eventuellt förlängning av damkronornas bronsmatch men jag börjar redan ställa om mitt fokus mot vardagen, mot elitserien. Men först kommentar kring herrarnas misslyckande i morse. Tyvärr måste jag säga att årets upplaga av tre kronor och os-hockey inte kunnat engagera mig ordentligt. Var det beror på vet jag inte men visst kan Sveriges lite sömniga spel inverka. Tyvärr har jag inte hunnit se så mycket som jag velat av övriga lag. I synnerhet hade jag velat se mer av Kanada och Ryssland än jag hunnit och orkat. Sveriges insats då? Tja, ok ändå även om jag tycker man snabbare borde anpassat sitt spel efter Slovakiens väldigt utstuderade taktik att ställa upp mittzon och kontra när Sverige gör misstag i uppspel. Matchbilden påminner mycket om det man kan se i vissa av HVs matcher mot sämre lag även om det kanske inte lika uppenbart tydligt av motståndaren (eller är de svenska lagen inte lika bra på att spela denna taktik fullt ut som Slovakien) . Taktiken i all ära, men det jag saknade mest av tre kronor var jävlar anammat och glöden i blicken hos spelarna. Jag var mycket tveksam till Foppas medverkan i det här OS men han var en av få som verkligen visade vilja och gjorde det faktiskt riktigt bra sista matchen. Tänk om hela laget visat en sån inställning!

Vad gäller HV har det varit ganska lugnt. En kort resa till Spanien för koppla bort hockeyn några dagar. Smart tror jag. Sen träningsmatch mot Linköping i Linköping igår och förlust med 5-3. Syftet med match var såklart att få upp matchtempot igen så resultatet säger väl inte så mycket. Dock kan man utläsa från denna matchstatistik som så många andra för laget att framgångna står och faller med fyra spelares form. Nämligen Mange Johansson, Mårtensson (3p igår), Hlinka (5p igår!) och Hlavac. Trots att HVs förstakedja öst in poäng denna säsong känns HV inte lika beroende av deras form.

Bland tråkigheterna för HV-fans under OS-uppehållet kommer naturligtvis nyheten om att Björn Melin lämnar HV för KHL till nästa högst. Vädligt tråkigt att en av mina absoluta favoriter lämnar. Bara hoppas han kommer vantrivas och snabbt flyttar hem till Jönköping igen. Skador på Önerud, Petersson och mot LHC även Tedenby oroar också. Skadorna på Önerud och Tedenby vet jag inget om men Petersson har tydligen haft ryggproblem ett längre tag nu.

I övermorgon kör det igång igen med slutspurten med första anhalt Ängelholm och match mot Rögle. Seriesegern står på spel och det är bara sju matcher kvar. Känslan är att avgörandet mycket väl kan komma i den sista omgången, LHC-HV. En försmak av en SM-final?

Just det. Damkronorna förlorade visst i förlängning. Således inga hockey-medaljer detta OS.

1 kommentar:

kavehlhcbloggarn sa...

om man räknar med onsdagens träningsmatch så har vi 3 raka segrar mot er nu och ni kommer inte få lett att bryta den tränden.

sedan hlavac och hlinka kom till oss den 25 oktober så har vi tagit 14 poäng mer än hv!

Det visar tydligt att med nuvarande trupper oss imellan så är vi mycket bättre och i en eventuel sm final har vi hlavac och hlinka med från början , det blir inte lett för er!
Vi har dessutom ett mentalt överläge på er med tanke på att ni har legat i topp hela säsongen ganska stabilt medan vi har långsammt blivit bättre och bättre och nu är vi snart förbi er.