torsdag 16 september 2010

Mellanskiktet

Nätverksproblemen fortsätter. Men bloggen står inte stilla för det. Här följer fortsättningen av min genomgång och tips av elitserien. Efter gårdagens smygstart (AIK-LHC 1-5) kan man konstatera att mitt och många andras tips om jumboplatsen inte verkar vara helt obefogat, så här långt..

8. Brynäs
Ungt lag, spännande lag. Brynäs har de senaste åren lyckats få fram en hel del talanger med Bäckström och Markström i spetsen. Årets upplaga av Brynäs består av hela åtta spelare som fortfarande är tonåringar. Av den anledningen vore det så klart roligt om Brynäs lyckades. Men håller det verkligen? Få spelare har någon vidare rutin (undantaget: Andreas Dackell). Håller målvaktsparet Nicklas Svedberg och Björn Bjurling? Jag tror det blir varken bu eller bä och en slutspelsplats för Brynäs.

7. Frölunda
Göteborgslaget har jag de senaste åren tippat i toppen. Varje år har jag misslyckats med mitt tips lika mycket som laget misslyckats med att infria de högt ställda förväntningarna med tanke på den namnkunniga trupp som de år efter år ställer på benen. Visst har de ett lag för toppen även i år också. Jag undrar dock vad det är som säger att de skulle få ihop det i år när de inte lyckats med det tidigare? Det skulle vara ifall den nya tränaren Kenta Johansson lyckas med det hans många företrädare de senaste åren misslyckats med: Att få laget att vara just ett lag och acceptera en spelidé fullt ut. Jag tror inte han lyckas. Inte för att Kenta är en dålig tränare utan för att det är något unket i väggarna i Skandinavium. Något jag misstänker inte gjorts något åt inför den här säsongen heller. Dessutom ser jag varken Johan Holmqvist eller Joakim Lundström som förstamålvakt i ett topplag. Speciellt inte ett 'topplag' med sargat självförtroende efter ett antal säsongers misslyckande. Men, slutspel blir det och väl där kan ju som alla vet allting hända.

6. Luleå

Många pratar om Luleås nya tränare Jonas Rönnqvist inför denna säsong. Tidigare har han med mycket knappa resurser lyckats föra lilla Almtuna ända till kvalserien. Frågan är om han kommer göra nya stordåd med Luleå? Mja, kanske inte stordåd. Men väl slutspel. Laget spelade i sina bästa stunder redan förra säsongen en positiv och fartfylld hockey. Kan tränare Rönnqvist få laget att bli mer konsekvent i detta spel plus att bröderna Abbott lyfter sig jämfört med den förra rätt misslyckade säsongen för deras del kan det räcka långt för norrbottningarna. Då kan Luleå bli det lag kommande säsong som kommer stå för flest överraskande resultat i positiv mening kommande säsong. Anfall kommer hur som helst vad bästa försvar för Luleå denna säsong och jag tror det kommer gå bra.

5. Skellefteå

Skellefteå har verkligen de senaste säsongerna etablerat sig som ett stabilt slutspelslag. Denna säsong blir inget undantag. Laget har en spännande, dynamisk trupp med en härlig blandning av gammalt och nytt, hämvävt och legoknekt. Backsidan ser extra intressant ut med de lovande backarna Tim Erixon, David Rundblad och Adam Larson. Dessa kommer säkert bli snäppet bättre jämfört med förra säsong och på så vis ge SAIK en fruktad backuppsättning. Forward och målvaktssidan ser kanske inte lika spännande ut men potentialen finns. Hadelöv i målet kan bli hur bra som helst, vilket han visat tidigare. Att ha forwards som Mikko Lethonen och Jimmie Ericsson och Fredrik Warg betyder att man är att räkna med framåt också.

Till sist: Jag ändrar min rubrik från "Veckans Citat" till "Citatet". Inte så förvånande nog har det varit svårt att verkligen uppdatera denna sektion varje vecka. Ikväll smäller det med bland annat finalrepris!

Inga kommentarer: