måndag 6 december 2010

HV-Frölunda, Frölunda-HV

Helgens dubbelmöte slutade med en straffförlust hemma och seger borta. För det första: Min frågetecken gällande om huruvida HV ett topplag denna säsong börjar räta ut sig till ett utropstecken. HV gör väl i och för sig inte någon av sina bättre matcher hittills i helgen men det kanske är just det som är imponerande. Med Laine, Voutilainen och Bremberg borta och en förstakedja som inte alls är tongivande kliver andra fram dessa matcher. I första matchen i Jönköping var det främst trejdekedjan med Petersson (äntligen!) som visade vägen. Två mål från hans klubba och en på straff (som inte räknas med eftersom det inte var game vinning). I andra matchen var det främst fjärdekedjan med Sundh, Lindström och Önerud som äntligen fick chansen igen som ledde HV till seger. Jag hoppas verkligen Önerud får fler chanser nu. Imponerade stort på mig.

Framtiden i längre perspektiv ser över huvudtaget ljus ut för HV. Det finns en generation yngre spelare med det berömda HV-hjärtat som redan börjar bli tongivande i laget. Jag tänker på Önerud, Petersson, Fasth, Jesper "Thörnior" Thörnberg, Torp, Fantenberg och Almqvist. Man kan ju även även eventuellt räkna in Ullström och Tedenby där. Inte för att jag tror att de kommer tillbaka från nordamerika i första taget. Men det handlar nästan om två kompletta femmor spelare från den egna juniorverksamheten som redan håller elitserieklass. Mycket bra jobbat med detta HV! Hoppas verkligen klubben fortsätter få fram juniorer på detta vis. Det i kombination fortsatt stora intresset för laget i Jönköping med närmast fullt varje match gör att man har all anledning att se positivt på framtiden.


Den lite närmre framtiden ser också rätt ljus ut, betydligt ljusare än för några veckor sen. Förutom nämnda är det en rad spelare som lyft sig. Jag tänker framför allt på Beech och Piros. Beech jobbar stenhårt och vinner massor tekningar, vilket är ett underskattat moment hockeyn. Piros har fått fart på skridskorna och briljerar med fin teknik (även om gårdagens match definitivt inte var hans bästa trots ett snyggt boxplay-mål). Just nu är HV fem poäng efter serieledarna Luleå, visserligen med en match mer spelad. Med risk att få äta upp det är min känsla allt mer att det är mellan HV och Färjestad kampen om seriesegern kommer att stå. Precis som jag och många andra siade om inför säsongen.  

Inga kommentarer: