lördag 12 januari 2008

Mycket att vara förbannad på

Många intryck att smälta efter en match som den ikväll. Svårt att få ner alla tankar och intryck och göra något så konkret av det som ett blogginlägg men jag ger det ett försök.

För det första måste det varit en av de sämsta dommarinsatserna jag någonsin sett jag fick uppleva idag. Då inte bara för att han föll för hemmatrycket utan även för han var rent allmänt inkonsekvent i sin bedömning. Lägg där till de utvisningarna vid först Ward och Kåbergs 'slagsmål' där de mest stod och jabbade lite. Slutade med att båda fick matchstraff. När sedan tre FBK-fjantar hoppar på Jämtin i slutet av matchen slutar det hela med att Jämtin och Ledin som skyndar till för att försvara Jämtin och pirnes blir får match penalty vilket om jag förstått det rätt innebär att de är avstängda minst en match. Dessutom fick Ledin som skyndade till för att försvara Jämtin mot överfallet även han match penalty. Uselt Råbjär!

Liv är andra objektet för min ilska. Hur många matcher har det inte varit som ikväll. Det är jämnt, HV ligger på för kvittering/ledningsmål, motståndarna kommer upp i ett av få anfall och Liv gör en mycket tveksam insats och mål i baken och gonatt för ikväll. Liv hade visserligen en bra period i höstas då verkligen visade hög kvalitet. Hoppas verkligen han hittar tillbaks dit snarast. Tills dess vill jag se A.Andersson som förstamålvakt. När man läser intevjuver blir man dock rädd att Liv tar motgångar på fel sätt. Med en Liv som han är idag blir det aldrig, ALDRIG något SM-guld.

Der var dock inte de detaljer jag nämnt hittill som var deb stora anledningen till att HV förlorade. Den stora anledningen är de primadonnafasonerna man börjar se allt mer i HV. Visst kan det se snyggt ut och som att HV är överlägsna. Och på ett sett är de ju det. När det gäller ta sig från försvar till anfallszon, bita sig fast där och forechecka högt med forwards och på sätt stoppa motståndarnas uppspel är faktiskt HV outstanding. Tyvärr för HVs del så blir det inte många mål gjorda med skott från blå och sargkanten, speciellt inte om det inte finns en enda HV-spelare som går på returen alternativt är framme och skymmer målvakten. Man kanske undrar varför alla målvakter gör sin bästa match mot just HV? Svaret är enkelt: HV hjälper dom att bli det genom enkla avslut och obefintlig offervilja framför mål.

En annan viktig detalj som blivit sämre på sista tiden: Jag har ofta gnällt på HVs backar att vara non chalanta i försvarszon och slå många indianare. Den detaljen tycker jag faktiskt blivit bättre även om det fortfarande förekommer. Däremot får försvararna väldigt svåra lägen att jobba på när de inte får nån hjälp från forwards samt motståndarnas anfallare kommer rättvända i hög fart på grund av att forwards tappat puck i fel lägen istället för att spelat enkelt och dessutom inte efter det jobbar hem. Detta blir extra tydligt när man möter så pass bra lag som Färjestad tyvärr är.

Det är mycket som är fel nu. Men det kan också enkelt bli mycket bättre igen. För HV har trots allt elitseriens bästa lag. Börja med att bänka Liv men framför allt ENKLARE SPEL. Dags att börja ta fler avslut istället ideligen försöka med ett svårt diagonalpass över moståndarnas klubbor. Funkar väl en gång av sju om jag är snäll. Fler folk på mål, inte bakom, inte ute vid sargen utan framför målvakten så han inte ser.

Ja. Det var väl en del av mina tankar kring kvällens match. Återkommer eventuellt med mer, kanske, när ilskan lagt sig.

Inga kommentarer: