onsdag 15 september 2010

Nätverksproblem och bottenstriden

Haft ett par dagars nätverksproblem vilket gjort att jag inte kunnat uppdatera här som jag velat. Nu har jag en interimslösning medels usb-minne och nätverk via jobbet (där jag inte kan sitta och blogga) till dess jag får igång mitt nät hemma igen.

Sen sist har HV-dagen ägt rum. Där var höjdpunkten HVs a-lag mot Frölundas. HV avslutade där försäsongen som de startat och med ett par undantag genomfört den, med seger. 5-4 blev slutresultatet och nu glämtar verkligen Elitserien för dörren. Redan ikväll tjuvstartar den med matchen AIK-LHC) Därför är det hög tid för mitt traditionella tips av grundserien. Vi börjar med de fyra som kommer hamna längst ner i tabellen:

12. AIK
Bottentippade av alla, inklusive mig. Truppen jämfört med samtliga elitseriekonkurrenter är allt för tunn. Några hyfsade nyförvärv har de visserligen i backen Peter Norlander och forwardsen Daniel Rudslätt och Oscar Steen. Utöver det ser det tunt ut, mycket tunt. Målvaktparet Viktor Fasth och Christoffer Heino-Lindberg och såklart AIK-legenden Dick Tärnström. Jag hade ändå kunnat tänka mig att AIK kunnat hamna ett par placeringar över tolfteplatsen på ren inspiration som nykomlingar. Men övriga lag ser i mina ögon så pass mycket starkare och intressantare ut så jag kan inget annat än viga jumboplatsen till Gnaget, precis som alla andra.

11. Modo
Jag har många gånger haft svårt för Challe Berglund. Men någonstans på vägen har jag ändrat uppfattning. Under den där lite stöddiga stockholmsattityden döljer om inte en trevlig prick, så åtminstone en riktigt kompetent tränare. Tyvärr för Challes del kommer han till det sjunkande skeppet Modo. Det gör att han har låga odds i min bok och säkert på många betting-siter* när det gäller vilken elitserietränare som får kicken först. Deras för så framgångsrika ungdomssatsning verkar ha blivit omsprunget av såväl HV, Brynäs, Skellefteå som Frölunda och säkert fler.

Även detta år är det spelare Som Svartvadet, Skröder och Sundström som ska leda laget. Jag tror att en viktig framgångsingridiens är att kontinuitet i spelarmaterialet under flera säsonger. När det gäller Modo tror jag det motsatta gäller. Att det gamla gardet i Modo är inte ett tecken på att Modo lyckats behålla en stomme att bygga ett topplag runt. Snarare beror det på att laget har haft förtvivlat svårt att värva spelare som växer in i klubben. Pengarbrist? Någon konstig Modo-kultur? Kanske lite av båda. Hur som helst är Modo ett varnande exempel på hur illa det kan gå utan en fungerande juniorverksamhet i bemärkelsen att man slussar in spelare i a-laget från juniorverksamheten. Nu menar jag inte att exempelvis Timander eller Sundström är dåliga spelare. Tvärtom är de spelarna som verkligen måste spela på topp om Modo ska vinna matcher. Vad jag menar är att laget är på tok för beroende på dessa och ett par andras prestation. Det krävs verkligen att dessa spelar på sitt absoluta max samtidigt som någon av övriga spelare verkligen kliver fram denna säsong om det ska kunna bli något slutspel för Modo denna säsong. Jag tror inte det kommer hända.


10. Timrå
Ett lag som det förutom på tränarsidan där Challe Berglund lämnar och supervärmlänningen Per-Erik "Perra" Johnsson tar över påminner denna säsongs upplaga av Timrå mycket om förra säsongens. När jag synar detta lag ser jag inte mycket att höja ögonbrynen för. Lagdelarna ser 'lagom' bra ut. Tyvärr för Timrås del tror jag det inte räcker för slutspel. Corso och Pärssinen i all ära men bakom dessa ser det rätt tunt ut även om vissa som till exempel Björn Svensson och Gabriel Karlsson imponerade på mig under kvartsfinalserien mot ett visst HV71 förra säsongen. Kanske det också det som krävs för slutspel för Timrås del denna säsong, att inte bara vissa spelare, utan hela laget överpresterar och visar mig fel. "Perra" tror jag definitivt kan ha förmågan att få ett lag att göra det. Men då gäller det att han får hela laget enat runt sig. En bra start lär vara väldigt viktigt inte bara för "Perra" utan för hela Timrå.

9. Södertälje
Denna säsongs upplaga av SSK ser ut lite som man vant sig vid senaste åren; lite för bra för kvalserien, lite för dålig för elitserien. Eller ja, denna säsong är de tillräckligt bra för elitserien, tror jag. Men kanske inget slutspelslag. Laget har haft ganska stor spelaromsättning inför denna säsong vilket ju kan tolkas negativt. Men det finns en hel del intressanta spelare bland de nya. Bland de nya forwards märks Martin Chabada och hemvändaren Joakim Eriksson. Bland backarna är det på pappret bästa nyförvärvet Marus Seikola. Kan den engagerade tränaren Popovic få sitt delvis nya lag att bli samspelta så finns möjligheten till slutspel definitivt inom räckhåll. Så bra trupp har ändå SSK, på det berömda pappret.

*) Något jag inte kunnat undersöka noga pga mitt nätverksproblem.

Inga kommentarer: