måndag 7 mars 2011

En historisk match

Fortsätter min hålla min höga produktivitet genom att skriva mitt tredje inlägg för dagen..


Kvartsfinal ett hemma mot AIK blev verkligen en historisk uppvisning i mental kollaps från HVs sida under första halvan av andra perioden. 4-0 i den delen av matchen och sen var det gonatt för ikväll. Jag har en förmåga att se ljuset i mörkret i HVs spel jämfört med många andra har jag märkt. Kollapsen i andra perioden är jag egentligen heller inte så orolig för. Den lär inte inträffa igen, inte denna säsong allafall. Däremot blev jag ganska orolig när jag ser HV som helhet denna match. En potentiell SM-guldkandidat måste kunna göra mer än ett mål först i slutskedet med powerplay + extra ytterspelare istället för målvakt i en period där man från början faktiskt har chansen efter en sen reducering i andra och får börja med powerplay i tredje. Men något verkar inte alls stämma för tillfället. En del menar visserligen har det sett så här illa ut hela säsongen. Hur mycket vikt man ska lägga vid det vet jag inte. Minnet är ju lika kort som tålamodet hos många av dagens HV-supportrar. Jag menar att HV ändå KAN spela bra hockey även denna säsong. Det har de visat även om tillfällena inte är sådär jättemånga. Istället verkar det vara något som hänt sen LG-turneringen. Lagspelet är som bortblåst. Man hjälper inte sina lagkamrater, framför allt målvakten,  i defensiven genom att hålla markering. Man hjälper inte puckförande spelare genom att skaffa sig läge till att bli ett spelbart alternativ, som passningsläggare ser man inte till att ge den som man passar att få en vettig situation att bygga vidare på, man åker inte skridsko utan tar hellre en extra sväng av ren lättja ect. ect ect..


Varför ser det då ut så här gång på gång? Inte ens en slutspelsmatch verkar kunna höja moralen eller skärpan hos detta lag. Kan det verkligen vara så att de underskattat AIK så grymt? Inte för att AIK är ett så bra lag. Men spelar man som HV gjorde ikväll gör man inte Gnaget inte bara bra. Man gör dom till världsmästare. Har det hänt något i laget. Dolda skader, oensehet. Jag vill se det där HV jag vant mig vid senaste åren. Det där HV som verkligen HATAR att förlora. Nu krävs det verkligen att laget sluter sig samman. Pratar ihop sig. Tar fram de moment under säsongen som gjort att HV slutade högst upp i tabellen. Trots skadeproblem och en misärabel start på serien. Nu gäller det att bli ett lag. Blir fruktansvärt intressant och en smula ångestfyllt att se hur HV reagerar på matchen ikväll i nästa match på Hovet på onsdag. Kan all kritik alla domedagsrubriker som kommer hagla efter det här stärka dom? 


Hur mycket kan  A.Andersson i mål lastas för förlusten då? Inte alls mycket. Efter att ha studerat hans agerande vid målen är det väl bara vid ett av målen, 0-4 målet, som han kanske kunde agerat mer resolut. Jag tycker ändå man ska byta och prova med en revanschsugen Larsson till nästa match. Stor chans till succé som det känns.


AIK då? Gör ju efter sina förutsättningar en närmast perfekt match. Frågan är hur många sådana matcher AIK kan prestera. Sen tyckte jag mig höra snack om Guld hos en AIK-spelare redan efter denna, den första matchen i bäst av sju, i en kvartsfinal. AIK med lite hybris vore mer än välkommet för HVs del.


Är det förresten någon mer än jag som tycker Fantenberg ska spela från start nästa match?

Inga kommentarer: