måndag 7 mars 2011

Hur tippar jag egentligen?

Innan slutspelet drar igång om några timmar är det hög tid att summera grundserien 2010-2011. Det mest intressanta är ju förstås hur bra mitt traditionsenliga tips satt denna gång (här är länkarna: Mina tippade topp-placeringar, mellanskiktet och bottenträsket). Med mycket inspiration från Chrille på Plissken.se använder jag mig av färger för att illustrera hur jag lyckats pricka rätt placering för placering:


1. HV71
-Fullträff direkt! Ändå är jag inte helt nöjd med detta tips. Jag hade trott att HV skulle ta sig över mållinjen lätt joggade. Ungefär så här. Så blev det verkligen inte. Det blev istället den knappaste seriesegern någonsin. Var det beror på. Både att de faktiskt var så bra att de ändå vann serien men att de inte vann mer överlägset lär jag återkomma till.


2. Färjestad
-Återigen fullträff. Färjestad har motsvarat de förväntningar jag haft på laget ganska bra. Tagit sina poäng utan att tokdominera elitserien sen varvat upp när det närmar sig slutspel. En vargnosspets ifrån seriesegern.


3. Skellefteå (mitt tips 5a)
-Liksom Färjestad ytterst nära seriesegern. Ledde faktiskt serien med 4p med två omgångar kvar. Ska man naturligt vis inte tappa. Enda plumpen i protokollet för detta lag som överträffat åtminstone mina förväntningar. 


4. Luleå (mitt tips 6a)
-Luleå har verkligen överraskat positivt på mig under den här säsongen. Rönnkvist har verkligen fått laget att spela ett spel jag gillar med hög, aggresiv forechecking och fartfyllt anfallsspel. Nackdelen för Luleå är att de av någon anledning inte lyckats hålla uppe detta spel lika bra som i början av serien under vintern. Men ändå, hatten av för Luleå! Hoppas fler lag tar efter. Gärna mitt HV också..


5. Linköping (mitt tips 4a)
-Har väl i stort sett motsvarat mina och de flesta andras förväntningar. Hade laget haft lite bättre bortaspel samt om tjeckerna levererat som de brukar hade laget säkerligen blandat sig i toppstriden på allvar.


6. Djurgården (mitt tips 3a)
-Har inte lyckats spela på en så hög nivå under många matcher som under förra säsongen. En besvikelse i mina ögon. 


7. Brynäs (mitt tips 8a)
-Brynäs har spelat ungefär som jag förväntat mig. Jag hade lite frågetecken för om målvaktsparet Bjurling och Svedberg skulle hålla. Uppenbarligen gjorde de inte det eftersom Greiss togs in. Nu undrar man om han håller  för ett slutspel, mot Färjestad. Men man ska ge Brynäs och mister Cz att de denna säsong spelat roligare hockey än på mycket länge.


8. AIK (mitt tips 12a)
-Tillsammans med Luleå det lag som överraskat mest positivt på mig. Men här handlar det inte om att man imponerar med ett bra spel. Här handlar det om ren inställning, laganda.. och såklart en Fasth i målet. Fast jag tror det blir en annan Fasth som man kommer minnas efter detta slutspel.


9. Frölunda (mitt tips 7a)
-Placeringsmässigt var min 7e plats inte så pjokigt tippat. Men med tanke på hur illa det sett ut så ser jag detta tips tillsammans med det på AIKs som mitt sämsta. Hade man inte tagit sig samman och vunnit de tre sista matcherna hade det blivit kvalserien för det stjärnspäckade göteborgslaget.


10. Timrå
-Bulls eye igen. Har motsvarat mina ganska modesta förväntningar på ett sätt. Fast o andra sidan har man spelat som ett topplag, på bortaplan. Hemma däremot har det nästa varit Väsbynivå på poängplockandet.


11. Södertälje (mitt tips 9a)
Hamnade väl ungefär som jag förväntat mig. Det blev kvalserien men laget var med och fightades om en slutspelsplats, tillsammans med sina olyckbröder i tabellbotten, ända in i slutet. 


12. Modo (mitt tips 11a)
-Mina farhågor gällande de gamla guldhjältarna från så nyss som 2007 visade sig besannas. Nu väntar en ångestfylld kvalserie för 'the heart of hockey'. 


Färgförklaring:
GRÖNT = Rätt tippad placering
BLÅTT = En eller två placeringar ifrån mitt tips
RÖTT = Fler än två placeringar fel


Kort sammanfattat: Tar man bort stockholmslagen var mitt tips riktigt träffsäkert denna säsong. Jag ger mig själv godkänt med ett litet plus i kanten.

Inga kommentarer: