lördag 5 mars 2011

Vi har gud på vår sida!

Oj oj och oj.
HV fick verkligen allt på sin sida de sista två omgångarna av elitserien anno 2010-2011. Med sekunder kvar av grundserien står det 1-1 tar ett mycket väl kämpande men allt så slarvigt spelande och ineffektivt Södertälje ut målvakten mot HV hemma. Anledningen är att Södertälje i det läget behövde tre poäng för att undvika kvalserien. HV o andra sidan behövde tre poäng för att vinna serien. Tack Popovic för att du tog ut målvakten för Janne! Det slutar nämligen med att det blir öppet mål, bokstavligen för HVs lagkapten  och den här gången kan inte ens HV post LG slarva bort seriesegern. 2-1 blir det med sju sekunder kvar. SJU! Jag måste erkänna att jag nästan fick ett glädjerus liknande vid avgörande mål i slutspel av denna upplösning. 


Parallellt med HVs match vinner Färjestad bara med 3-0 mot ett Brynäs som inte har något att spela för. 4-0 och serien hade gått till Färjestad. Nu kom Färjestad tvåa på samma poäng och med samma målskillnad som HV men med färre gjorda mål. Men Färjestad och HV blev inte ensamma på 96 poäng. Även Skellefteå, som ledde serien fram till ikväll hamnade där.. Men med sämre målskillnad än HV och Färjestad. Allt de behövt göra ikväll var att vinna mot ett Linköping som inte hade något att spela för. Det gör de visserligen, men på övertid vilket innebar att de hastigt och lustigt blev nedpetade från förstaplatsen de haft större delen av säsongen till en tredje och betydligt tuffare motstånd i kvarten.


Jag kan bara konstatera att HV hade Gud på sin sida i slutskedet av denna grundserie. För detta rafflande slut innebar serieseger för HV, en miljon kronor och förmånen att få välja AIK som kvartsfinalmotståndare. Dessutom slipper HV både Färjestad och Skellefteå i semin (för en sån vågar jag nästan utlova (usch vad jag kan få äta upp det där)).


En viss uppspeldhet i kombination med trötthet gör detta inlägg lite svamligt märker jag. Jag väljer därför att avsluta med en fråga: Är det fler än jag som tycker Andreas Andersson ska stå hemma mot Gnaget på måndag?

Updatering: För ytterligare understryka vårt flyt i slutet läste jag just att Färjestad hade en 4-0 puck inne som blev bortdömt.

Inga kommentarer: