onsdag 14 september 2011

Det årliga tipset

Jag gör ett försök att lämna allt det tråkiga senaste dagarna bakom mig och istället fokusera på det som ska komma, eller rättare sagt det som började ikväll, nämligen elitserien. Jag vill inte bryta min tradition med att tippa Elitserien inför premiären. Jag känner mig dock mindre påläst än någon gång tidigare (har inte haft tid att lägga på att granska andra lag än HV ). Så tipset kommer basera sig på hur stark respektive lags trupp ser ut, hur laget gått under försäsongen samt och framför allt på min känsla. Vi börjar med bottenlagen:


9. Modo
Har gjort några spännande och imponerande värvningar på spelare som målvakten Mikael Tellkvist, Johan Ryno och kanske framför allt Dick Axelsson. Men tyvärr räcker det inte riktigt till slutspel i elitserie med jämn kvalitet. Sen ser truppen lite 'ojämn' ut vid en första anblick. Gått om namnkunnigt folk bland forwards och betydligt mer anonyma i backlinjen.


10. Timrå
Har bytt ut en stor del av förra säsongens trupp. Ut har spelare som målvakten Juha Pitkimäki, backarna Per Styf och Anton Axelsson och forwards som Fredrik Hynning och Björn Svensson gått. In har istället Nicklas Torp, Oscar Hedman, Petr Vampola och Stefan Riddervall gjort. På pappret kanske något bättre lag än förra året. Lyckas tränaren "Perra" Johnsson snabbt spela ihop laget och få alla att dra åt samma håll blir det sannolikt en högre placering. Men jag undrar om "Perra" är rätt man för detta.


11. Brynäs
Det som talar för Brynäs är att de haft en liten spelaromsättning inför elitserien. Det som talar emot laget är det samma. Här gäller det verkligen att många spelare som Järnkrok exempelvis verkligen tar ett kliv framåt och börja leda Brynäs. Annars lär Gävle-laget vara ett av de lag som får det allra svårast i årets elitserie.


12. Växjö
Visserligen har de gjort en imponerande försäsong och inte förlorat en enda match. Nyförvärv som Martin Gerber, Liam Reddox och Tomi Kallio imponerar också. Men tyvärr för Växjös del är övriga lag förvarnade vid det här laget. Man kan inte underskatta nykomlingar. AIK föregående säsong är ett bra exempel på detta. Detta är annars en delförklaring till varför lag som Rögle och AIK senaste åren, speciellt i början av serien har kunnat plocka så mycket poäng. Denna säsong däremot tror jag elitserien kommer bli jämnare än någonsin.  Det kommer det göra det än svårare för Växjö eftersom det kan göra många lag får spela betydligt fler 'måstematcher' än tidigare. Några omotiverade lag som redan är klara efter nyår kan nog Växjö därför inte räkna med att få möta.


Imorgon hoppas jag kunna återkomma. Då med genomgång av vad jag tror kommer blir elitseriens mittskikt.

Inga kommentarer: