torsdag 22 september 2011

Ketchup

Botten ur, islossning, ketchupeffekt, ja. Nått sånt. Det var det som hände HV ikväll. Det verkligen en underdrift att säga att nyheterna kring HV de senaste veckorna har varit allt annat än muntra. Därför var det som hände ikväll så otroligt skönt och välkomnande. De känslorna misstänker jag att jag delar med många HV-fans, ledare och spelare.

Men vi börjar trist nog med HVs inledning av säsongen som var allt annat än övertygande. Mina farhågor inför serien visade sig infria sig med råga. Målskyttet klickade, boxplayet bedrövlig och ingen av de nya 'stjärnorna' som tänkt ersätta de lämnat ställde oss med mer frågetecken än utropstecken. Detta var mina känslor efter den andra matchen mot Brynäs borta. Den tredje matchen, borta mot Linköping började man ändå värdra morgonluft. Vi förlorade visserligen även den matchen, målskyttet gick trögt och boxplayet fällde oss. Men, förutom det såg spelet riktigt lovande ut.

Nu kommer vi fram till det roliga, kvällens match. Där fortsatte man på den vägen man slagit in på sen LHC-matchen. Högt tempo, press på motståndarnas uppspel redan i mittzon. Man kryddade också dessa bitar med ett härligt aggresivt boxplay och att man äntligen fick lite utdelning på sina chanser. Detta var receptet för en kassaskåpssäker hemmaseger mot svenska mästarna och säsongens favoriter Färjestad.

När det gäller spelarkritk såhär långt finns det en del att risa. Men jag skiter i det en kväll som den här och går istället till de som förtjänar beröm: Ledin har varit lite av sitt gamla goda jag på isen och redan producerat lika många baljor som under hela förra säsongen. Joensuu med sitt fysiska spel och är redan en favorit hos undertecknad. En annan som visat speed och verkar ha förmågan att vara på rätt ställe är Fasth. Min tes att han blir viktig, i positiv bemärkelse, har stärkts. Trygg som jag hade stora tvivel på inför säsongen har överraskat positivt och visade till och bra fart vid nån situation ikväll. Vi har dessutom bredd på målvaktssidan. Alla tre målvakter (Larsson, Andersson och Gunnarsson) har visat att de håller för elitseriespel. Att nämna att Davidsson varit nyttig både offensivt och defensivt känns lika självklart som att nämna att solen lyser. 

Jag kan inte nog understryka hur skön den här segern var och hur den gladde mig. En spelidé hela laget tror på och alla sliter för att genomföra. Ett spel där HVs styrkor med farten, både i tanke och på skridskorna utnyttjades, det var vad vi fick se ikväll. Detta i kombination med ett blekt motståndarlag gjorde att 6-2 kändes i underkant. Den här matchen gav till sist äntligen lite positivism och glädje. Något jag är säker på alla vi HV-fans törstat efter, efter den senaste tidens mörker. 

Inga kommentarer: