tisdag 28 februari 2012

Ytterligare en säsongens sämsta match

Förlusten i lördags gjorde mig riktigt förbannad. Inte för att jag inte kan ta att man förlorar ibland, gör bottennapp eller har stolpe ut i vissa matcher. Så är det i lagidrott vilket lag man än följer (Harlem Globetrotters undantaget kanske). Men nu känner jag att det kontot för länge sedan är övertrasserat när det gäller HV. Matchen innan mot Brynäs spelar man med disciplin, tålamod, fysik och fart. Inte kan det vara så att laget plötsligt blir två klasser sämre från en match till en annan inte ens två dygn senare? Nej, här handlar det om inställning, något som tyvärr allt för ofta lyser med sin frånvaro i dagens HV. Detta är extra anmärkningsvärt med tanke på detta ändå en match som var avgörande för HVs chanser att få en topp-placering i serien.

För mig är det en gåta att man gång på gång gör bottennapp som dessa, ofta på hemmaplan. I värsta fall handlar det om osämja i truppen. Detta är bara rena spekulationer även om det funnits uttalanden och rykten som pekar åt det hållet. Det har ju hänt mycket det senaste året kring laget. Ett fiasko i förra årets slutspel, tränarbyte och inte minst Livs bortgång. Kanske har allt detta rivit upp sår som inte riktigt läkt. Hur det än ligger till med osämja eller ej gillar jag inte på vilket sätt lagledningen reagerar på situationen. Ulf Dahlén sa efter Modo-matchen att "vi tänker inte överanalysera den här matchen.." Det hade varit ett korrekt förhållningssätt om det handlat om en dålig prestation i en rad av bra. Men tyvärr var det här bara ytterligare en i mängden av "säsongens sämsta match" för HVs del. Det är nu istället hög tid att man går till botten med och just analyserar varför det gång efter annan blir på detta vis. Slutspelet närmar sig och jag tror inte att det på något magiskt sätt kommer hålla laget borta från dåliga insatser. Tyvärr. Det gäller snarare att verkligen agera NU. Slutspelet är nu mindre än två veckor bort. Men ingen är gladare än jag om laget så fort slutspelet kör igång sätter i en annan växel och bara kör. Utan håglöshet och lojhet i spelet. Vi har sett sådana höjningar av nivån tidigare år. Men det finns en fundamental skillnad jämfört med då. De säsongerna har HV i praktiken varit klara seriesegrare (tänker framför allt på slutspelen 08 och 10) sedan långt tillbaka och kunnat gå på halvfart sista omgångarna. Nu har man fram till för någon vecka sen behövts spela för att hålla sig borta streckstriden samtidigt som man uppåt i tabellen haft känning på topp-posistionerna. Knappast den typen av matcher där motivationsbrist och/eller laguttagning/spel för att undvika skador borde förekomma. 

Luften gick lite ur mig själv också. Jag lägger, vare sig jag vill det eller inte, rätt mycket känslomässigt engagemang i att följa laget. Det försvann till den graden att jag inte längre känner att jag på allvar bryr mig om ifall HV hamnar tvåa (vilket faktiskt finns chans till) eller om man hamnar utanför topp fyra. För den delen verkar det inte som att motstånd eller hemma-/bortaplan spelar någon roll när det gäller HVs vinstchanser. Eller jo, snarare ökar de på bortaplan mot ett topplag då man är inställda (det där ordet igen) på att man då måste spela disciplinerat, med tålamod och noggrannhet i varje situation.

 Kanske skiftar mina känslor direkt vid en eventuell seger och ny topp-prestation borta mot Skellefteå imorgon. Hur som är en sak säker. Vid slutspelet kommer jag vara lika eller mer engagerad som jag brukar vara då. Men där krävs att HV presterar på topp betydligt fler än enstaka matcher i rad för att det ska bli ett långt och roligt slutspel för oss HV-älskare.

Till sist lite kort om målvaktssituationen.. Det är ingen hemlighet för den som inte har stooora skygglappar framför ögonen att Larssons mindre bra prestation i lördags var en delförklaring till att vi förlorade. Larsson har sen han kom till HV varit uttalad förstamålvakt. Tyvärr har bottennapp som de i lördags kommit lite väl ofta (även om han varvar det med flera matcher där han håller riktigt hög klass). Debatten går nu het om det är han eller Andersson som ska vara förstamålvakt i kommande slutspel. Jag säger så här: Spelar Larsson som i lördags är Andersson given. Men jag tycker verkligen Larsson som ju var matchotränad i Modo-matchen efter skada borde få minst en chans till att visa vilken fantastisk målvakt han kan vara. Men inte många fler. Slutspelet närmar sig oroväckande fort. 

Inga kommentarer: