fredag 16 november 2007

Om matchen mot Timrå igår och lite om matchen mot Mora imorgon

Har tittat runt på lite olika ställen och sett vad som skrivits om matchen. Verkar råda väldigt delade meningar om hur bra (eller kanske dåliga är ett bättre ordval) HV egentligen var och hur dommare Johanssons insats egentligen var. Så är det ju i och för sig i stort sett alltid när det handlar om ett vinnande och ett förlorande lag och respektive lags fans bild av matchen. Det konstiga nu är uppfattningarna om matchen HV-fans emellan. Den första perioden tror jag dock alla är överrens om: HV var usla. Ingen fart, fullt av misstag, dumma utvisningar och ja allt. Det skriver jag också under på. Vill också passa på att berömma Timrå. De gjorde verkligen en klockren insats i första. Spelade precis så man ska göra om man ska slå HV.

Det är sen bilderna skiljer det sig åt. En del verka mena att HV forsatte vara usla matchen igenom och att HVs press i sista perioden bara var skenbar och Timrå hade full kontroll. Jag har dock svårt att dela den synen på matchen, ihop med många andra. Nästan så att jag undrar om det verkligen var samma match vi såg eller om de över huvudtaget såg matchen. I andra perioden tog HV över allt mer även om spelet inte var det bäst. Man hade en rad chanser. De bästa var i fem mot tre då de till och med hade en puck inne men som dömdes bort av dommarn (återkommer till denna herre). I tredje dominierade HV totalt och borde gjort betydligt fler än det enda mål de gjorde. Säkert 80% av speltiden av tredje perioden var förlagd i Timrås försvarszon. Har för mig det stod 9-0 i skott efter tio minuter. Timrå gjorde dock en sak bra i tredje: De krymte ihop laget till området runt egna målet vilket gjorde det mycket svårt för HV att få bra lägen. Att någon som såg detta kan tycka det var kontrollerat avspelande av matchen från Timrås sida övergår mitt förstånd.

Sen kommer vi till kapitlet Morgan Johansson. Jag skrev tidigare om att dommarna den här säsongen hittat en bättre och mer konsekvent nivå. Jag ångrar det idag. Kan på ett sätt köpa de flesta av de 18 tvåminutare HV i matchen. En del av de var också riktiga idiotutvisningar som tydligt visade den frustration en del i HV kände. Det som gör mig upprörd är inkonsekvensen hos dommarn. Jag såg Timrå flera gånger hålla i, haka lätt och sätta upp en armbåge lite sådär lagom fult. Helt ok så att släppa. Men när man sedan när HV-spelare gör något liknande se armen direkt höjas på Johansson vill man inte annat, för att uttrycka sig milt kasta något hårt på TVn. Skadal! Likadant vid slagsmål. 2 min på Timråspelare och 2+2 på HV-spelare. Man blir matt.. Dessutom hade HV en puck som jag ganska tydligt på bilderna kunde se var över linjen i andra. De bilderna kollade tydligen Morgan på. Eller så kollade han men brydde sig inte om vad han såg. Han kanske redan beslutat sig för att Timrå skulle vinna den här matchen? Jag kan som sagt köpa att man håller en låg nivå när det gäller vad som är tillåtet utan att gnälla allt för mycket. Men då får det för fan gälla båda lagen!

Skrivandet av detta får mig tillbaka till det dåliga humör jag hade efter matchen igår. Men det är väl bara att försöka lägga den till handlingarna och försöka tänka på annat. Förövrigt tycker jag inte HV var värda att vinna trots allt. Så usla var de nämligen i första perioden (är lite därför jag är förbannad också).

Som sagt, nog om det. Imorgon väntar Mora. Ett lag HV bör vilja ha revansch på. Blev ju en snöplig förlust senast när Mora vann med 3-2 efter sista målet 15 sek innan slutsignal. Laget kommer se ut som senast förutom att Andersson eventuellt hoppar in i mellan stolparna.

I övrigt: Åkerman opererades idag och väntas vara borta ca en månad. Surt!

Inga kommentarer: