söndag 18 november 2007

Vi slog Mora till sist

Det satt hårt inne men äntligen blev det seger mot Mora med 4-2. HV var det klart bättre laget och vann skotten med 41-16. Men segern satt ändå mycket hårt inne och jag är inte riktigt nöjd med HVs spel. Mora hade vad jag minns tre bra chanser och satte två av dem och borde faktiskt satt den tredje också. Då undrar jag om det inte blivit torsk istället. Den chansen kom nämligen i slutet av matchen strax innan HV tog ledning med 3-2. Både mot Timrå och Mora har HV ofta fastnat och blivit orörliga i anfallszon, hamnat ute i hörnen och tvingas ta svåra avslut om de ens kommer till avslut. Detta beror på att HV inte fått upp farten i anfallsspelet ordentligt sen efter uppehållet. Mer fart och snabbare uppspel genom mittzon är det som behövs framöver. En sak som har dock blivit bättre om man bortser från första perioden mot Timrå: Försvarsspelet. Känns som att de ligger i rätt position mer nu än tidigare. Något som slipats på under uppehållet kanske?

Spelarkritik: Mja. Egentligen ingen som var bländande. Dock tyckte jag Jämtin såg piggare ut än på länge. Kaupilla kom med lite fart i anfallet vid några tillfällen. Positivit! Var länge sen man överhuvudtaget märkte av #33. Jag bara väntar på att tredjekedjan ska komma igång på allvar. Känns som att den kan bli hur bra som helst var det lider.

I övrigt: En annan som förtjänar beröm är den slovakiska dommaren Orszag. Han lät spelarna avgöra matchen och visade samtidigt att dommarutbytet inte allt..

Inga kommentarer: