torsdag 15 oktober 2009

Äntligen lite tid över..

..till att skriva några rader.

Vad har då hänt sen sist? Kan ju börja med lördagsmatchen och förlusten mot SAIK. Jag såg inte denna match men kan konstatera att det verkar som att Skellefteå har blivit något av ett spöklag för HV. Minusstatistik förra säsongen och det börjar inte bättre i år. Man kan ju undra varför? De är ju ändå ett spelande lag och sådana brukar ju passa HV. Jag tror det är tillfälligheter, att matcherna mot SAIK, speciellt bort, kommit med dålig timing för HV, som i lördag efter urladdningen mot Färjestad. Jag vill absolut inte ta ifrån SAIK något för de ÄR ett bra lag men det är exempelvis Färjestad också som HV två dagar tidigare krossar.

Har turen vänt för otursförföljde David Fredriksson? Jag hoppas det. Han har i allafall blivit så pass återställd från sin otäcka handskada att han kan börja lira hockey igen, närmre bestämt i Södertälje. Där fick han börja med en bortaturné mot först Frölunda där det blev en poäng (2-2) och sedan förlust mot HV (4-2).

Kommer då osökt in på nästa ämne: Kvällens match. Jag tycker HV gjorde en bra insats ikväll mot ett svårspelat Södertälje. Annars var det en karaktär på matchen som brukar innebära att HV tappar poäng. Men med hjälp av det fantastiska powerplay-spelet kunde HV ta med sig alla tre poängen. Kul att se bredden i power play där även andra power play-formationen med Laine, Ledin, Falk och Melin och Niinimaa på backplats var ruskigt bra. Fick också utdelning med ett PP-mål i slutet av matchen. Plus till Davidsson och Laine. Sen kan man inte annat än älska Ledins arbete framför motståndarnas mål. Världsklass på det! En spelare som jag kritiserat en del i säsongsinledningen, Falk, gjorde en bra insats också. Förhoppningsvis är formen påväg där. I övrigt spelmässigt finns inte mycket att anmärka på. Försvarsspelet fungerade riktigt bra och HV börjar också bli bättre på att teka. Ikväll vann man den statistiken med 38-30.

Att HV ser starka ut håller nog alla med om, men på hemmaplan är de mer än det. Se upp Luleå på lördag eftermiddag!

2 kommentarer:

sportsnackaren sa...

Skönt du är mer positiv till matchen än jag.;) Men en sak är viktig, bredden, den finns där nu även om #76 är skrämmande viktig och jag är villig att skjuta in några hundralappar om det är det som skulle fälla avgörande för att han ska stanna även nästa säsong och tiden framöver...

Angående pausmusiken, idag var det ganska tyst på läktaren och kanske det blev lite "tråkigt" för mig med men att dra i gång den typen av låtar som de gör och gjort ett bra tag gör mig illamående. Kanske finns en "standard-cd" i hockeysverige, men det är riktigt konstiga låtval ibland måste jag säga. Isf är det bättre de kör något melodiskt bara utan text mellan avbrotten eller läser upp mer av sina tävlingar och "meddelanden".

Nya tag mot Luleå, plockar L&L bort bröderna då tro?

Nidek sa...

Sportsnackaren: Håller med dig och för att spinna vidare på det där om pausmusiken.. Är ju inte så att man begär att de ska spela något man verkligen gillar. Däremot behöver det ju inte vara så provocerande dåligt som det är nu. Precis som du menar, nått instrumentellt kan väl räcka i någon bra takt.