måndag 22 november 2010

Dåligt omen

Jag planerar att se HVs match borta mot Brynäs imorgon. Det är inget gott omen om man ser de senaste matcherna. De senaste fyra om man ska vara exakt. Där jag varit lite dålig och missat varannan match har det blivit just de matcher HV vunnit. När jag tittar har det gått åt andra hållet. Inte bara förlust utan riktigt dåligt spel. Vad jag har läst mig till gjorde HV däremot en av säsongens bästa matcher mot Luleå i lördags. Men en gång är ingen gång. HV måste börja spela bra över flera omgångar. För faller de tillbaks och spelar som mot Skellefteå i torsdags blir det garanterat inga poäng imorgon heller. Jag hoppas istället HV visar mitt omen fel och gör en riktigt toppmatch och tar med sig alla tre poäng hem till Jönköping

Den stora snackisen i HV-kretsar under helgen har annars varit Jannes petning av Bremberg. Jag har funderat lite huruvida det var rätt beslut. Om vi börjar med Skellefteå-matchen: De han presterade i torsdags var rent ut sagt dåligt. Knappast elitserieklass och långt ifrån den poängkung han värvades att vara. Det går inte heller skylla på omgivningen och speltid till förbannelse. Han har haft många många chanser. ca15 min x 20 matchers speltid. Denna oftast med "bra omgivning" och i Power play otaliga gånger. 



Argumentet att detta ger onödig negativ publicitet till HV köper jag inte heller. HV har en så bred forwardsbesättning att inte alla kan spela varje match. Det mest ideala var om man kunnat rotera lite på spelare. Men med tanke på hur det sett ut och med tanke på poängskörden hittills är det en allt för hög insats i att experimentera med olika konstellationer och spelare i det här läget. I synnerhet med spelare som inte presterar. Fortsätter HV underprestera som man hittills gjort många matcher får klubben mångt mer negativ publicitet längre fram på säsongen, garanterat. 


Läste just nu att Bremberg är petad även till morgondagens match. Detta bör också tysta de kritiker som menar att Janne fördelar speltid proportionellt med spelarbudgeten för HV. Bremberg lär vara en av de som tjänar absolut mest i HV. Frågan är nu om vi har sett honom i HV-tröjan för sista gången? Han är åtminstone nära att gå till historien som en av de sämsta, jag kanske den allra sämsta med tanke på vad han kostar. 


I den andan, det vill säga att man tar ut lag efter prestation, bör fler andra namn komma att vara aktuella. Örnerud är ett. På backsidan där det den senaste tiden sett lite tunt ut den senaste tiden borde Fantenberg definitivt vara aktuell. En rejäl back som verkligen inte gjorde bort sig i början av säsongen då han fick spela. Våga ännu mer och våga satsa på egna lovande spelare, Janne!


En annan det spekulerats i en del sen han tog time out är Lance Ward. Nu väljer HV och Ward att ta bladet från munnen och meddela anledningen till time out:en. Lance Wards son kommer tydligen genomgå en hjärtoperation i början av december. Jag är verkligen inte av den sentimentala typen, men när man får sådana nyheter om en människa man på något konstigt sätt på avstånd känns som man lärt känna, går det inte att bli oberörd. I synnerhet inte när det gäller en person som verkar vara så genuint snäll trots alla krigsrubriker kring honom. Mina tankar går till Lance och hans familj och jag hoppas av hela mitt hjärta att allt går bra. Hur det blir med Ward i HV efter detta känns väldigt sekundärt nu. 

Inga kommentarer: