torsdag 25 november 2010

Jodå..

Ikväll är jag glad att jag såg mitt kära HV spela. Till skillnad mot så många andra gånger denna säsong gjorde matchen mig på bra humör. Har nästan glömt bort den härliga lätt euforiska känslan man kan känna efter en seger, allra helst efter en vändning mot LHC som i det här fallet.

Som helhet gör HV en riktigt bra match. Då kan man ändå dela upp matchen i två delar, de två första perioderna och den sista. Många gånger den här säsongen har man suttit och hoppats efter sega inledningar att HV ska lägga i en till växel förjäves. Men ikväll kom verkligen växelhöjningen och det med besked i tredje. Innan Davidsson förlösande 1-2 reducering spelade ändå helt ok men det kändes just så som det gjort många gånger under hösten; man höll igen. Den kändes inte så efter det. Då spelade HV istället ut hela registret med fysiskt spel och fart. Ja, framför allt fart i allt. Har ni tänkt på hur mycket bättre passningarna sitter och ju många fler situationer med motståndarna man vinner bara på grund av högre tempo? Jag kan nog gå så långt att jag påstår att HVs sistaperiod ikväll var den bästa period hittills denna säsong.

Det var kul att se backspelet som var stabilt hela matchen. Torp bara växer och var en av de få som faktiskt spelade fysiskt hela matchen, som vanligt. Även backkollegan Almqvist så stabil ut. Har det äntligen vänt där? En annan som man verkligen kan hoppas varit nere i botten och vänt är Bremberg som var riktigt bra ikväll. Hoppas han får fortsätta med Sundh och Lindström. Hyfsad fjärdekedja på pappret och även som de spelade ikväll. Ett mål och bud på fler. 

Louma debuterade ikväll och såg riktigt stabil. Endast en liten dräll med pucken vid ett tillfälle. Det lägger vi på matchoträningskontot. 

Den enda som inte var speciellt lyckad ikväll som jag la märke till i HV-dressen var den av mig upphausade Petersson. Får inte mycket uträttat även om han blixtrar till ibland. Hur mycket hämmar ryggskadan som han drog på sig i början av säsongen egentligen?

En gång är ingen gång men två gånger så är det regel. Nu hoppas jag på liknande intensitet och fart som i tredje mot serieledarna på lördag. Blir det så blir det med all sannolikhet tre poäng också. Inte ens stekheta Skellefteå i så fall. Det är jag övertygad om. 

1 kommentar:

Sportsnackaren sa...

Mycket bra skrivet, håller med i det mesta som vanligt, det var kul att se Torp ta rätt beslut ikväll och backarna spelade bra. Glömde plussa för Björk själv men när jag tänker efter och ser lite highlights hade han en lång klubba ikväll.

Kul med Mikko, att han får igenom sina skott hela tiden får mig tänka på Pronger och Timonen i Flyers, skadad som jag är, även om han inte är nära dem i andra delar av spelet. Men kul som fasen!

Lördag säger du... Det krävs tre stycken tredje perioder, SAIK tar inga fångar borta heller och det är dags att plocka ner ännu en serieledare då! 4-1 igen?