torsdag 11 november 2010

Första tredjedelen avklarad

Gamla HV-tränaren Per Mårts hade ikväll sin premiärlandskamp som förbundskapten. En svängig match jag inte såg som Tre Kronor till slut vann med 4-3 mot Tjeckien. Enligt uppgift gjorde Martin Thörnberg bra ifrån sig denna match. I och med denna och två andra landskamper som spelas i helgen är det uppehåll för elitserien denna vecka. Passande nog har en tredjedel av elitserien nu spelats (+ två perioder) och vad kan då passa bättre än att gå igenom lagen så här långt. Vi börjar från botten:


Södertälje ligger där de flesta förväntade sig att de skulle ligga, dvs i botten. Har inte sett något av deras spel och har egentligen svårt att uttala mig mer om detta lag just nu. Men jag är svag för Popovic och hans engagemang i båset. Kanske kan det ta laget till en plats ovanför kvalseriestrecket? Varför inte min tippade nionde plats?

Trots att jag och många med mig inte alls har haft lika stora förväntningar på göteborgarna inför den här säsongen så lyckas Frölunda överraska negativt. Som jag skrev inför denna säsongen: "det är något unket i väggarna i Skandinavium". Hur som helst, precis innan uppehållet började ändå laget plocka en del segrar. Frågan är: Kommer de fortsätta på den inslagna vägen eller kommer de, som vanligt de senaste åren, fortsätta varva halvbra insatser med på tok för många katastrofditon.



Ett lag som HV i vanliga fall borde ha åtminstone fem poäng av på två hemmamatcher. Nu har det bara blivit noll. Timrå har blivit lite av ett spöklag för HV och kännetecknas av sådana där matcher är där men ändå inte. Motståndarna, alltså Timrå i det här fallet, får enkla mål och HV kommer aldrig till riktigt farliga lägen. Timrå i övrigt då? Ligger precis där man kan förvänta sig med den truppen de förfogar över och kommer antagligen fortsätta ligga omkring denna placering efter ett vad jag tror tillfälligt besök i tabelltoppen i början av säsongen.


Ett annat lag som ligger ungefär där man kan förvänta sig är Brynäs. Inför säsongen var det många som trodde att Brynäs var det lag som skulle överraska positivt i år och placera sig högt. Detta tror jag mångt och mycket beror på övertro på ungdomlig entusiasm och underskattning av rutin. Men ett spännande ungdomligt lag har Brynäs, det kan ingen ta ifrån dom. 


Modo är ytterligare ett lag som ligger ungerfär där man kan förvänta sig. Mycket talar också för att det är här, i kampen om slutspelsplatsen de kommer stanna resten av grundserien. Sen väntar, med lite tur och skicklighet ett eventuellt slutspel. Skulle behöva lite mer spetskompetens för att kännas mer slutspelsmässiga än de gör just nu.


Nej, det här verkar inte vara Djurgårdens år. Inte alls samma go som föregående säsong. Kan laget lyfta sig? Inte omöjligt men att tro att det ska bli en topp-placering och slutspel igen, det är nog för mycket begärt. Känns som min tippade tredjeplats berodde på att man hade förra säsongens Djurgården på näthinnan.


AIK har sakta men säkert börjat plocka allt mer poäng och att laget nu ligger sexa endast en poäng efter storfavoriterna och svenska mästarna HV är inte annat än en bragd av Solna-gänget. Den stora frågan är hur länge det håller och inte OM det håller. Det är min bestämda uppfattning, baserat på tidigare säsongers nykomligar med svagt lag på pappret.


Näst Frölunda är mitt kära HV årets stora besvikelse. Vad detta berott på har jag ägnat en stor del av mina femton senaste inlägg med att spekulera om. Låt oss ändå konstatera att laget just nu känns stå inför ett vägskäl. Börjar klättringen nu eller är årets tungt favorittippade HV inte bättre än placeringen och poängen efter en tredjedel visar?


Inför säsongen sa många experter att Linköping kommer få det tungt fram till "Supertjeckernas" ankomst i mitten av oktober. Istället blev det precis tvärtom. Tar man tabellen från seriestart till matchen innan tjeckernas ankomst ligger LHC tvåa. Tar man tabellen från och med tjeckernas ankomst ligger istället laget sist. Mycket märkligt kan tyckas. Själv tror jag det mer är tillfälligheter och kanske en lite smula av "jaha, nu behöver inte vi producera, tjeckerna är här"-tankegångar hos LHC-spelarna smugit sig in. Men som sagt, mest tillfälligheter och Linköping kommer antagligen fortsätta hålla till i övre halvan av tabellen.


Färjestad är ett annat lag som ligger precis där man kan förvänta sig att de ska ligga. Bra nygamla spelare i laget i inför den här säsongen och samtliga dessa har kommit in bra i laget. Man verkar dessutom fått ett hyfsat målvaktspar i Nihlstorp och Salak. Den position det annars rådde frågetecken i media inför säsongen. Hetaste guldkandidaten just nu?


Skellefteå var ett lag som jag och många med mig tippade ovanligt högt, med tanke på att det är Skellefteå. Laget jobbar som vanligt stenhårt och har dessutom skapat något av en superkedja i förstakedjan med Joakim Lindström, Mikko Lehtonen och Fredrik Warg. Lär fortsätta hålla till högt upp även i fortsättningen, även om den här kedjans hysteriska poängproduktion inte håller i sig.


Luleå har hittills varit ett lag som spelat över sin förmåga. Det är inte utan att man blir nyfiken på deras tränare, denna Rönnqvist som lyckades få Almtuna att överraska i allsvenskan flera säsonger. Vad gör och säger han som gör att han verkar få ut så väldigt mycket mer ur sina lag än sina tränarkollegor någonsin kan? Jag frågar mig ändå när de stora lagen (HVoch Färjestad) kommer vakna till ordentligt och gå om detta lag? Eller kommer de säkert att göra det? Det ter sig allt svårare hur som helst. Men förstaplatsen? Nej, det KAN inte hålla. Hur som helst, jag bockar och bugar för Rönnqvist och hela Luleå-laget, som gjort det magnifikt så här långt.


Till sist: Tedenby gjorde sin första NHL-match i natt och firade detta med göra en assist. Grattis Mattias!

Inga kommentarer: