torsdag 21 augusti 2008

Ny förlust. Dags att bli orolig?

Förlust ikväll mot HIFK med 5-3. Tre av de fyra första matcherna denna säsong är alltså förluster. Efter fyra första matcherna förra säsongen var förhållandet det omvända. Men efter mycket OS-tittande har jag lärt mig det som de svenska utövarna är bäst på och garanterat skulle ge Sverige en guldmedalj om det ingick i programmet: Bortförklaringar. Så här kommer några:
-HV spelade utan sin förstakedja. Även Puistola och Staal saknades
-Finnarna befinner sig längre fram i säsongen eftersom FM-ligan har premiär tidigare än elitserien.
-Powerplay är just den spelform där HV förlorade och just den spelform som brukar vara sämst i början av säsongen.
-HV är nertränade

Trots dessa fina bortförklaringar kan jag inte låta bli att bli orolig. Jag ser gärna att HV börjar vinna lite matcher nu och framför allt får in ett bra spel vilket jag antar de inte fått med tanke på resultaten. Två positiva saker finns det om man tittar på statistiken*:
-HV vinner skotten i sina matcher
-De har färre antal utvisningminuter än motståndarna (hände nog inte en gång förra säsongen)

Men som sagt: Dags att bekänna färg HV och det redan imorgon med match mot TPS Åbo i Landsbro.

*)vilket ju är det enda jag har tillgång till gällande dessa matcher ihop med kortfattade andrahandsuppgifter.

Inga kommentarer: