måndag 14 februari 2011

En legend slutar

Ska man skriva ett inlägg om hockey denna kväll måste man beröra den stora nyheten om att Peter "Foppa" Forsberg efter sitt, tja, femtonde (uppskattningsvis) come back-försök nu bestämt sig för att lägga skridskorna på hyllan. Man skulle kunna skriva bloggmeter om Foppa och hans fantastiska karriär. Men efter som jag skriver om HV i synnerhet hänvisar jag gärna till hvbloggen.se som har ett litet mer späckat inlägg om Forsberg. Men så här mycket kan jag säga: Jag beundrar verkligen Foppa och den envishet han visat genom hela karriären. Speciellt de sista åren när det varit minst sagt tungt har han med en dåres envishet försökt allt, ja allt för att komma tillbaks. Då inte komma tillbaks och vara halvbra. Utan för att komma tillbaks och vara bäst. Är det lite av den andan vi ser i de senaste upplagorna av HV? Något jag däremot inte kommer sakna är medias obskyra närmast bisarra nyhetsvärdering när det händer något nytt kring Foppa och hans fot. I princip all annan sport har fått stryka på, ursäkta uttrycket, foten då.. Märkligt med tanke på att allt man läser och hör om detta är entydigt: Man är trött på denna hysteriska navelgranskning. Jag tror även Foppa själv gärna klarat sig utan detta..

Nog om Foppa. Imorgon är det toppmatch i elitserien mellan Skellefteå och HV. Den här gången hemma för Skellefteå. Läge för revansch? Ja, nu eller aldrig säger jag. För vinner HV imorgon är jag tämligen övertygad om att HV också vinner serien. Det är verkligen ett bra tillfälle för Skellefteå att ta igen de tre poäng de ligger efter serieledarna. HV är av tradition alltid dåliga första matchen efter uppehåll. Att det dessutom saknas en halv forwardsbesättning hos HV stärker Skellefteås chanser. Imorgon saknas sedan tidigare skadade Davidsson, Voutilainen, Petersson och Fasth. Dessutom saknas Ledin som med all rätt blev avstängd efter sin fula armbåge på Majeski i förra matchen. Som grädde på moset saknas även Sundh, en av de som varit mest framträdande senaste tiden, på grund av febersjuka. Jag kommer antagligen inte hinna se matchen imorgon. Kanske lika bra det då allt talar för en dålig insats allmänt från halvlojt HV som dessutom har kort om folk mot ett troligen heltaggat Skellefteå. Allt annat än en förlust i ordinarie tid imorgon ser jag som en seger och en otroligt viktig sådan.

Inga kommentarer: