tisdag 13 mars 2012

Ingen vidare känsla

Det är inte med någon vidare känsla man följde varken hur HVs första kvart utvecklade sig i söndags eller diskussionerna som följde den. Jag ska ge mig på att lite kort bena ut allt och förhoppningsvis gjuta mod i någon läsare, eller åtminstone i mig själv.

För det första; vi kan slå fast att HV inte gjorde någon bra match. Första perioden hade man visserligen mycket puck. Men så har det sett ut vid många av de förluster vi haft sedan tidigare denna säsong. Man äger spelet MEN man skapar knappt heta chanser och de chanser man skapar handlar då ofta om soloprestationer där sällan det blir något mer tryck och/eller att man är först på returen. 

Efter första perioden äger vi inte ens puck och då ser det mesta dåligt ut. Gång på gång blir vi fast försvarszon och allt som oftast ser det virrigt ut och man har förtvivlat svårt att ens få ut pucken ur zon när man väl vunnit den. Än svårare har vi att skapa en spelvändning som kan leda till en målchans. 

Jag är ganska övertygad av att de riktiga dipparna i försvarsspelet, där man går bort sig som vid Färjestads första mål är ett uttryck för dåligt tålamod och brist på förtroende för det egna spelet. Vi har sett det gång på gång, HV klarar inte av att spela ut lag som backar hem med full styrka som Färjestad gjorde i söndags. Man vill ha högt checkande motståndare som man kan spela sig förbi och på så vis skapa numrära överlägen i anfallen. Den här biten måste lösas! Boork är också inne på den linjen och han har rätt i mycket han skriver i den här krönikan. Tyvärr är det inte som så 'enkelt' som Boork antyder att detta endast är ett problem i matcherna. Detta har varit ett problem under flera säsonger för HV. Möjligtvis kan det vara ett litet försvar för Dahlén. Hur som helst är det otroligt märkligt att det kan fortsätta match efter match och säsong efter säsong utan att något händer.

Jag utger mig verkligen inte för att vara någon slags hockeytaktik-guru som sitter inne med någon lösning. Men, om man har provat ett sätt och misslyckats under hela säsongen. Under Dahléns ledning har detta mycket bestått i att dumpa pucken och låta forwards forechecka hårt. Visst har det ibland fungerat, men lika ofta faller HV då på det de själva vill göra, det vill säga spela förbi checkande forwards och få numrärt övertag i anfallen. Därmed inte sagt att det alltid är fel att forechecka högt. Däremot borde man, precis som Boork är inne på kunna variera sig mer. Tålamod tror jag kan vara en nyckel. Vänta ut motståndarnas öppningar för de kommer. Även om man ligger under. Detta kanske egentligen är en fråga som man lämpar sig lufta mer efter denna säsong. Nu har vi det lag och den spelidé vi har och det lär knappast ändras nu under slutspelet, vad jag eller ens Boork skriver.

En annan tråkig sak som diskuterats efter första kvarten är det dåliga stödet från Kinnarps-publiken. Det har varit rätt hårda ord supportrar emellan. Supprotrar som egentligen delar passion för HV71 men som nu beskyller varandra för det ena och det andra. 'Medgångssupporter' och 'trött sittplatspublik' är uttryck som förekommit. Jag anser mycket av debatten är väldigt onödig och småaktig. Men, att folk börjar bua ut sitt lag är fasen inte ok. Här bör folk verkligen säga ifrån. Nu handlade det ändå om en kvartsfinal mot svenska mästarna Färjestad som vi knappast blev utspelade av ens även om de var det bättre laget. Kraven ska vara höga på HV men lite reson får det väl ändå vara. Det är knappast något CCCP 2 vi ställer på isen. Buropen gör knappast något bättre oavsett. Sen att klacken helt slutar med ramsor mitt i matcher är inte ok. Sen kan man inte skylla det på enskilda personer, som kanske stått där och manat klacken i vått och torrt under hela grundserien men nu helt enkelt känner att man gjort sitt. Då gäller det att andra kliver in. Jag var med på nittiotalet i Rosenlundshallen, då var det inte konstigare än att vem som helst tog tag i det och började med en ramsa och med lite tur hängde till slut hela klacken (och ibland hela hallen) på. Personligt ansvar. Sen kan man tycka vad man vill om att andra sitter knäpptysta/går innan matchen är slut/inte anmäler sig till bortaresor mitt i veckan så de får ställas in. Men här gäller också personligt ansvar. Vill man förändra något får man börja med sig själv. Engagera sig i klacken. Starta upp ramsor, skrik och gestekulera från sittplats och ramför allt, gnäll inte så förbannat mycket på vad andra gör och inte gör. Man kan invända att det är lätt för mig som postordersupporter att 'säga'. Ja, absolut är det så, men se det som mitt enda sätt att kunna bidra till en bättre stämning i Kinnarps (förutom de få gånger jag är nere på gästvisit). Vad är ditt bidrag?  

Kvällens match då? Där har jag en känsla av att HV kommer får mer utrymme för det spel de vill spela. Anledning? Kan inte tänka mig att Färjestad backar hem på det sättet i sin egen borg. HV lär dessutom gått igenom en del och kommer säkert inte göra om samma grova misstag som under söndagsmatchen. För att avsluta ett lite negativt inlägg positivt är det alltså upplagt för kvittering i matchserien alltså. Drygt tre timmar kvar nu. Pulsen börjar stiga..




Inga kommentarer: