fredag 9 mars 2012

Så dåligt tippade jag grundserien

Jag vill till en början säga till mitt försvar att detta verkligen var en grundserie fylld av överraskningar åt båda håll. Exempelvis, vem kan med handen på hjärtat, innan serien börjat  i sin vildaste fantasi trott att LHC och DIF skulle slåss om att undvika kvalserien den sista omgången. Sen blev serien ovanligt jämn. Många placeringar hade kunnat se annorlunda ut om en match haft en annan utgång.

1. Luleå (mitt tips 5a)
Här fick jag ganska rejält fel. Luleå tog med sitt diciplinerade och konsekventa hem grundserien och plockade exakt 100 poäng. Det är verkligen lagmaskinen som tränare som ledarstaben i Luleå med Rönnqvist i spetsen som är den stora förklaringen till topp-placeringen.

2. Skellefteå (mitt tips 3a)
Här ger jag ändå mig själv halv rätt även om jag är en placering i från. Många trodde att förlusterna av spelare som Rundblad, Lethonen och Warg skulle vara kännbara för klubben. Men man tog inte med i beräkningen att man faktiskt ersatte dessa mad riktigt bra spelare som Möller och Goren. Att dessutom Jocke Lindström återvände hem mitt under serien försvagade inte direkt laget. Hade man inte haft en lite formdipp i sista tredjedelen hade man lekt hem serien.

3. HV71 (mitt tips 6a)
Från början trodde jag inte att min kära HV skulle bli bättre än ett mittenlag denna säsong. Det baserade jag på en hög spelaromsättning och att man inte ersatt de som lämnade med tillräckligt bra namn. Men HV visade, framför allt i början av serien att man i högsta grad var ett lag för toppen. Efter den fina inledning har det verkligen sett ut si och så. Men med en hyfsad avslutning med 2p per match sista 15 omgångarna visar man ändå, återigen, att man är ett topplag även säsongen 2011-2012. 

4. Brynäs (mitt tips 11a)
Här är det bara att erkänna, mitt tips var helt uppåt väggarna. Brynäs visade sig vara ett topplag som så gott hela serien legat topp fyra. Jag skrev inför serien att det för Brynäs del verkligen gällde att spelare som Järnkrok verkligen tog ett kliv framåt denna säsong. Som de gjorde det. 'Supertalangerna' Silverberg och Järnkrok har verkligen lett det här laget offensivt och är en stor förklaring till att laget hamnade där de gjorde.

5. Frölunda (mitt tips 4a)
Här ger jag åter mig själv halvt rätt. Frölunda satsade inför säsongen på säkra kort; hemvändare. Man satte ihop dragkedjan igen och mycket har under stora delar av serien sett bättre ut än på länge hos göteborgarna. I synnerhet försvarsspelet. Det tillsammans med en bra målvakt i Andersen har gjort att Frölunda tagit ett kliv i rätt riktning den här säsongen, som jag förväntade mig.

6. Färjestad (mitt tips 1a)
Mitt tips på förstaplatsen inför säsongen känns fortfarande logiskt. Svenska mästarna hade alla ingridienser för att lyckas. Kontinuitet då man fått behålla stommen i förra årets guldlag plus att en del unga lovande spelare som fyller på underifrån. Men något gick fel från början. Att rekrytera Czarnecki som huvudtränare var med facit i hand ett riktigt dåligt drag. Efter de elva första omgångarna låg man sist utan enda fullpoängare(!). Sen har det flera gånger under säsongen sätt ut som att man på klassiskt Färjestad-manér börjat varva upp. Men, den berömda uppvarvningen kom aldrig riktigt. Visar tveksam form inför slutspelet.

7. AIK (mitt tips 8a)
Ytterligare ett tips med en placering fel. AIK har på det stora hela motsvarat mina förväntningar resultatmässigt under serien. Men det som överraskat mig där man har tagit ett stort steg framåt. Endast fem mål mindre än det lag (HV) som gjorde flest mål. Förra året kändes det som man stod och föll med Viktor Fasth i målet. Så har det verkligen inte varit i år. Snarare har man visat att man både har spets och bredd, i synnerhet i offensiven.

8. Modo (mitt tips 9a)
Här träffade jag också ganska rätt till slut. Från början såg det ut att jag placerat Modo för högt. Modos första halva av serien var nämligen allt annat än bra. Inte mycket stämde i spelet och det såg länge ut som att de skulle få följa med Timrå ner i kvalserien. Men tar man tabellen från efter första landslagsuppehållet och framåt hamnar Modo trea. Kan bli en obehaglig 'överraskning' för Skellefteå i slutspelet. Har framför allt fått fart på offensiven med där man har hela fyra spelare (Danielsson. Skröder, Schremp och Sundström) som gjort över 35 poäng.

9. Växjö (mitt tips 12a)
Har överraskat de flesta positivt och var snubblande nära att ta sig till slutspel. Framför allt är det lagets 'legoknäktar' som nästan samtliga har levererat. Faktum är att de sju första platserna i Växjös poängliga innehas av dessa, för säsongen nya spelare. Känns nästan som unikt bra scoutat att man lyckas få samtliga att prestera på den nivån. Men dessa spelare (och målvakten Gerber) är inte enda förklaringen till att Växjö som nykomlingar. Den enskilt största anledningen är det disciplinerade försvarspel man tillämpat som gett laget en jämn säsong utan direkta svackor. Min gissning är att nästa säsong, den klassiska andrasäsongen, blir tuffare. Första året brukar på något underligt vis alltid nykomlingar ha förmåga att plocka mycket poäng speciellt i början av serien. Ganska feltippat av mig alltså


10. Linköping (mitt tips 2a)
Det enskilt sämsta tipset från min sida. När jag tittar på truppen idag förstår jag ändå varför jag placerade östgötarna så högt. Man har de flesta ingridienser för att vara ett topplag, på pappret. Men pappret och verkligheten har inte på något sätt stämt när det gäller LHC den här säsongen. Det har varit krampaktigt i defensiven och ofta rätt darrigt i försvaret. Något är allvarligt fel och jag utgår ifrån att det kommer hända mycket med laget både när det gäller spelsätt och truppmässigt inför nästa säsong.

11. Djurgården (mitt tips 7a)
 Här måste jag erkänna att jag nog sneglade för mycket på vad andra tippade stockholmarna och lite drogs med i de positiva omdömen som skrevs om laget inför säsongen. Ser man truppen så ser man att det ingalunda är någon stark trupp. Visst, man har en bra målvakt i Wesslau. Sen har man haft backar som Klubertanz och Boumedienne som underpresterat grovt. Sen försvann tragiskt Ekman tidigt (stroke) och man kanske kunnat kräva mer av en spelare som Nils Ekman. Men just detta säger mycket om årets upplaga av Djurgården. Alldeles för tunn och när man har 'oturen' att några tänkta toppspelare underpresterar samtidigt som man har tränaroro (Hardy fick gå mitt i säsongen) så är risken stor att det går just så illa som det gick för Djugården denna säsong, det vill säga det blir kvalserien.


12. Timrå (mitt tips 10a)
Jag skrev innan säsongen drog igång att Timrå hade en trupp för en högre placering än min tippade 10e plats. Det blev tvärtom en 'överlägsen' jumboplats. Jag ställde mig frågan om Perra var mannen att leda Timrå. Den frågan fick vi under säsongen ett tydligt svar på. Den usla starten hämtade sig alldrig laget ifrån utan de sämre prestationerna i synnerhet i försvarsspelet fortsatte under hela serien med få undantag med enstaka bra matcher. Man verkar sakna såväl grundspel som självförtroende i Timrå nu. Det gör mig tveksam till om man verkligen klarar en topp två-placering i en tuff kvalserie. Allsvenskan hägrar.

Sammanfattningsvis förtjänar jag på min höjd en geting för tippandet av denna serie. Egentligen är det bara Skellefteå, Frölunda och AIK där jag hamnat någolunda rätt. Sen kunde det blivit närmre för till exempel HV som ju med en vinst utbytt mot förlust hamnat femma och nära min tippade sjätteplats. Jag är såklart tacksam att så inte blev fallet. Nej, det är bara skämmas och se till att göra bättre ifrån mig i nästa års kik i grundserie-kristallkulan.

Inga kommentarer: