måndag 7 mars 2011

Så går det i slutspelet 2011

På hvbloggen har jag gästspelat litet och gett lite tankar kring två av kvartsfinalerna här: Färjestad-Brynäs och Skellefteå-Linköping. Övriga två har herr Z tagit hand om: I stora drag delar jag hans resonemang kring dessa: HV71-AIK och Luleå-Linköping. Ett lite mer kortfattat tips såhär 2,5 timmar innan allt drar igång kommer här:


Kvartsfinaler:
HV71-AIK 4-1
-I HV vimlar det av slutspelsrutin och vinnarmentalitet. Inte mycket av den vara i AIK. Man är också bättre på samtliga positioner utan möjligtvis på målvaktssidan där man nu efter Larssons formmässiga dip väljer Andreas 'Ante' Andersson i första kvarten. Dumdristigt eller genidrag? Jag tror det sista. Antingen får man en sjukt taggad revanschsugen Larsson i mål efter denna match eller så växer Ante till en ny Bosse Ahl -95.


Färjestad-Brynäs 4-0
-Färjestad bättre i alla positioner. Brynäs enda lilla halmstråschans är att chocka med oväntad taktik och på något sätt få Färjestad ur balans. Jag tvivlar starkt på att man lyckas.


Skellefteå-Linköping 2-4
-Skellefteå gjorde fel som valde Linköping. Jag tror Linköping kommer bli jobbiga att möta i årets slutspel med en bra defensiv och sylvassa spelare framåt. 


Luleå-Djurgården 4-3
-Ovisst. Djurgården visade förra året att man är ett lag att räkna med. Jag säger att dagsformen avgör och där är känslan att Luleå är lite på gång. Dessutom har man fördel av en match mer hemma. 


Semifinaler
HV71-Linköping 4-2
-Ovisst men jag tror storebror är äldst. HV har en större bredd och utnyttjar de bara det kan de nöta ner Linköping. Målvaktskampen mellan vem det nu blir i HV och Norrena blir också viktig.


Färjestad-Luleå 4-2
-Luleå bjuder upp till dans i de första matcherna av serien. Men Färjestad blir för tunga och Luleås intensiva spelsätt tar ut sin rätt, på Luleå-spelarna.


Finaler
HV71-Färjestad 4-3
-Blir det denna finalserie har den alla förutsättningar att bli en riktig klassiker. Giganternas kamp. Blir små marginaler, matcher-i-matcher och nyckelspelare som kliver fram som avgör. Här tror jag mer på spelare som Thörnberg, Davidsson och Laine kontra Wallin, Axelsson och Bastiansen i Färjestad. Men ovisst är lär en sådan finalserie bli. Ett stolpe-ut eller stolpe in i fel läge och detta tips spricker.


HV71 Svenska mästare, igen, alltså.

Inga kommentarer: