tisdag 11 september 2007

Svaga bakåt

Att vara "svaga bakåt" är något som verkar gälla för många elitserielag kommande säsong. På samma gång har många lag på pappret, väldigt starka forwards. De är till och med så starka att det är frågan om elitserielagen förfogat över så många forwardsstjärnor tidigare? (Om man tar bort lockout-året 0405) För att få lite på benen när det gäller detta roade jag mig med att gå igenom samtliga trupper och räkna ihop hur många landslagsstjärnor som fanns i lagen. Med landslagsstärnor menar jag spelare som jag ser har en realistisk möjlighet att ta en plats i VM kommande vår. I HV exempelvis 'tog jag ut' Liv, Åkerman, Petrasek, Törnberg, Davidsson, Jämtin, Hrdina och Jämtin. Resultatet blev följande:
Antal målvakter: 3
Backar: 8
Forwards: 22

Skillnaden är större än att det endast kan ursäkta med att det finns fler forwards än backar i hockey. Därför är det bara att konstatera: Det finns fog för att säga att elitserielagen, åtminstone generellt ser svagare ut bakåt än framåt. Gör detta något då? Ja. För lagen med ojämn styrka mellan lagdelarna. En dålig defensiv hämmar även det offensiva spelet eftersom även detta byggs från egen försvarszon. I bästa fall blir öppnare hockey ett annat resultat av detta faktum. Kan ju även gynna lag med 'jämnare' lag som exempelvis allas vårt HV..

Laget med tydligast skillnad i kvalitet (på pappret) mellan backar och forwards är LHC. Blir intressant att se hur de tacklar detta potentiala problem. Andra lag med ojämnt lagbygge-varningsflagg är Färjestad, Djurgården, Skellefteå och Timrå. Närmare halva elitserien alltså. Man undrar hur det kunnat bli så här? En fråga jag kanske återkommer med ett svar till. På rak arm kan jag inte se någon anledning mer än det uppenbara, att det funnits fler lediga klass-forwards jämfört med backar av samma klass.

Inga kommentarer: