söndag 23 september 2007

Trea

Frölunda vill inte att missa slutspelet andra året i rad. Det ska de undvika genom att en räcka riktigt starka namn förstärkt truppen inför säsongen. Vad sägs exempelvis om Andreas Holmqvist, Tuuka Mäntylä, Toni Söderholm och Jonas Nordqvist som nyförvärv?På minussidan är det bara förlusten av Sean Bergenheim som svider. Laget vimlar nu av stjärnor, både de nyss nämnda nyförvärven och gamla spelare som Tomi Kallio, Steve Kariya, Martin Plüss och Ronnie Sundin. Laget ser helt enkelt ruskigt ut på de flesta positioner!


Martin Plüss, en av alla stjärnor
i Frölunda

Det finns dock ett par stora aber som gör att jag inte placerar Indianerna högre än trea. Det första är målvakterna. Varken Ari Ahonen eller Joel Gistedt känns som toppmålvakter på förhand. De har, vad jag förstått, inte heller imponerat under försäsongen. Blir det osäkerhet på laget viktigaste position kan det lätt sprida sig till övriga. Man måste ju även anta att Frölundas självförtroende är lite naggat i kanten med tanke på förra säsongen och kan nog få problem att hantera en tung inledning på säsongen. Det andra abert är tränaren Per Bäckman. Han gjorde visserligen inte bort sig under våren i Frölunda-båset. Men jag undrar om Per har de egenskaperna som krävs för att leda Frölunda till SM-guld. För detta krävs, tror jag, en inpsirerande och strategisk coach. För vad händer om laget hamnar i en svacka? Jag har svårt att se Bäckman hantera pressen i sånt fall. Fast o andra sidan bygger detta endast på min egen högst personliga magkänsla och dessutom laget på pappret ett förbannat starkt lag, men o andra sidan är det inte säkert det i alla lägen är en fördel, accepterar s.k. stjärnor en tillvaro i fjärdeskedjan, men o andra.. Äsch! Det blir tredjeplatsen!

Inga kommentarer: