måndag 17 december 2007

Efter halva

Dags för genomgång av elitserien igen. Nu har ändå halva serien spelad (plus en halv match) så det är väl läge att återigen sammanfatta lite. Dessutom är det brist på annat i att rapportera på HV-fronten under landslagsuppehållet. Den här gången tänkte jag börja med det finaste för, dvs toppen:

1. HV71 (mitt tips 1)
HV fortsätter mala på i toppen. Leder serien överlägset 10p för tvåan. Lite grus i maskineriet de sista matcherna innan uppehållet dock. Jag hoppas och tror dock att HV stutsar tillbaks och gör en riktigt fin match härnäst mot Brynäs hemma på tisdag. Sen forsätter det nog som vanligt, dvs nästan bara vinster.

2. Linköping (mitt tips 4)
Verkar bli precis så bra som jag fruktade de skulle vara. Ruggig förstakedja med Mårtensson, Weinhandl i spetsen. Rikigt hög högstanivå. Ser just nu ut vara det största, ja kanske enda hotet mot HV i slutspel.

3. Färjestad (mitt tips 5) Ångar även dom på i toppen i vanlig ordning. Känns som det ändå är något som saknas för att framstå som ett riktigt hot mot de två lagen före. Kanske behöver gubbarna från Värmland känna slutspelsnerven för att på allvar tända till?

4. Timrå (mitt tips 8)
Efter en liten dipp efter förra uppehållet har Timrå i december verkligen kommit igång igen. Jag var lite tveksam till Challe som coach innan säsongen. Men med tanke på vad jag sett av Timrås spel kan jag inte annat än erkänna att jag hade fel om honom som tränare. Ser riktigt bra ut emellanåt.

5. Frölunda (mitt tips 3)
Fortsätter att var en gåta. Kommer väl antagligen att forsätta på följande vis: Vinna två matcher i rad mot topplag för att sedan förlora med typ 1-7 hemma mot Södertälje och på det viset hamna.. Tja.. femma-sexa kanske?

SM-guld då? Nej. Aldrig.

6. Djurgården (mitt tips 10)
Väldigt förvånad att DIF forfarande håller till så här högt upp i tabellen. Sett för lite av DIFs spel för att kunna leverera några bra teorier kring varför. Ett jäkla anamma i laget kan man anta..

7. Modo (mitt tips 2)
Hamnade i en rejäl formsvacka efter uppehållet. Ser inte alls ut som ett guldlag i år. Fast å andra sidan gjorde de inte det förra året heller. (Frågan är kanske hur fan de kunde vinna det förra året? Var elitserien verkligen så dålig?) Fast visst kan de nog få ordning på sakerna, kanske med lite hjälp av att skadade spelare kommer tillbaks i kombination med något nyförvärv fram på våren kanske.

8. Brynäs (mitt tips 7)
Början nu närma sig min tippade position. Har spelat upp sig rejält på slutet. Fortsätter det såhär kan de kanske rent av bli en överraskning i slutspelet.

9. Skellefteå (mitt tips 9)
Placering och spel ungefär som förväntat. Har inte den trupp som krävs för en högre position. Men visst kan de med lite flyt i spelet och vinster i rätt matcher kriga till sig en slutspelsplats.

10. Luleå (mitt tips 11)
Har faktiskt stundtals spelat bättre än jag förväntat mig. Har de liksom SAIK helt klart möjlighet att kriga till sig en slutspelsplats. Bara forsätta på den inslagna vägen och ge järnet så kan det eventuellt räcka.

11. Mora (mitt tips 6)
Hur kunde jag tippa dom så högt? Solsting i sommarvärmen kanske. Har dock tre givna poäng hemma mot HV att räkna in till sina nuvarande 33. Får annars vara nöja sig med att undvika kvalserien.

12. Södertälje (mitt tips 12)
Som jag sa innan säsongen: SSK har inte spelarmaterialet som krävs i elitserien. För södertäljes del är det nog avgörande att nyförvärvet Stefan Pettersson från en viss hockeyförening i Jönköping kommer igång med målskyttet och det ordentligt. Helst ska han också dra med sig några andra i målfabricerandet också. Annars är kvalserien oundviklig.

Inga kommentarer: